Oldalfa

Összehasonlított verziók

Kulcs

  • Beillesztett sor.
  • Törölt sor.
  • Formázás megváltoztatva.

Belépés

Az iskola-egészségügyi modulba az ier.e-kreta.hu linken, az iskolai KRÉTA Adminisztrátortól kapott felhasználói névvel és jelszóval lehet belépni.
A felhasználói beállítások  az alábbi fejezetekben taglalt szerepkörökben  való belépésre jogosíthat:



Felhasználók lehetséges szerepkörei
A KRÉTA Adminisztrátor egy-egy felhasználóhoz az alábbi szerepkörök közül egyet adhat ki melyek nem helyettesíthetők, ill. vonhatók össze egymással. Egy kivétel lehet: a védőnő + iskola-egészségügyi koordinátor kombináció.
Az alább felsorolt szerepkörökkel kizárólag az IER iskola-egészségügyi modulba lehet belépni. A KRÉTA alaprendszer használatához ezek szerepkörök nem jogosítanak fel!

A szerepkörök:

Iskola-egészségügyi koordinátor

Minden szervezőmunkát elvégezhet, tanuló adatokat felvihet, szerkeszthet, törzsadatokat, kódszótárakat, paramétereket szerkeszthet, intézményi szintű lekérdezési és jelentéskészítési joga van. Iskola-egészségügyi eseményt nem vihet fel, nem módosíthat, nem törölhet – kivéve akkor, ha védőnői szerepköre is van, de akkor is csak az általa ellátott osztályokban.
Az iskola-egészségügyi koordinátori szerepkör kiosztása kötelező!

Védőnő

Azon osztályok tanulóihoz tartozó tanuló adatokat és (védőnő által kezelhető) iskola-egészségügyi eseményeket kezelhet - felvihet, módosíthat, törölhet, kérdezhet le, - amely osztályokat ő lát el. Csak olyan feladatellátási helyet tud kiválasztani, ahol van osztálya, azaz a Szervezőmunka/Osztályrend vagy Szervezőmunka” /” Védőnő, Orvos beállítás az adott osztályhoz hozzá van rendelve, mint védőnő. A hozzá tartozó tanuló valamennyi korábbi (régi tanévi, más által felvett) iskola-egészségügyi eseményét lekérdezheti. Kivétel: tanácsadás és fogadóra részleteit csak akkor látja, ha ő maga vitte fel azokat. Szerkeszteni, törölni, új adatot felvinni csak az adott tanévre tud. A lekérdezésekben a saját ellátottjai adatait tekintheti meg. EESZT-be küldési joga nincs.

Iskolaorvos

Azon osztályok tanulóihoz tartozó tanuló adatokat és (orvos által kezelhető) iskola-egészségügyi eseményeket kezelhet - felvihet, módosíthat, törölhet, kérdezhet le - amely osztályokat ő lát el. Csak olyan feladatellátási helyet tud kiválasztani, ahol van osztálya. A hozzá tartozó tanuló valamennyi korábbi (régi tanévi, más által felvett) iskola-egészségügyi eseményét lekérdezheti. Szerkeszteni, törölni, új adatot felvinni csak az adott tanévre tud. A lekérdezésekben a saját ellátottjai adatait tekintheti meg.

Iskola-egészségügyi asszisztens

Az asszisztenshez rendelt iskolaorvoshoz tartozó tanulók adatait kezelheti, az iskolaorvoshoz hasonló módon, viszont EESZT-be küldési joga nincs.

Feladatellátási hely kiválasztása

Mi a Feladatellátási hely?

A KRÉTA iskolai alaprendszerben egy intézmény több telephellyel rendelkezhet, és azokon többféle közoktatási feladatot láthat el, pl.:
● Az intézmény az XY Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium vagy AB Szakgimnázium, Szakképző iskola
● A telephely lehet a Fő téri iskola, vagy a Nekeresd helységben működő másik iskola
● Az egy telephelyen ellátott egyféle közoktatási feladatkör a Feladatellátási hely („osztálytípus”), pl.:
● XY intézmény Fő téri Általános iskolája
● XY Intézmény Gimnáziuma
● XY Intézmény Nekeresdi Általános iskolája
● AB intézmény Első utcai Szakképző iskola
● AB intézmény Második utcai Technikum
Egy védőnő vagy iskolaorvos az iskola több telephelyén is dolgozhat, éves tevékenységéről jelentést készíthet feladatellátási helyenként.
A KRÉTÁ-ban a feladatellátási helyek tanévenként átszerveződhetnek, illetve esetenként a korábbi tanévben osztályt ellátó védőnő is szerkesztheti az előző tanévben általa ellátott tanulók adatait, ezért a Feladatellátási helyhez a tanév jellemző is hozzátartozik.
Az IER-be belépve a felhasználó kiválaszthatja, hogy mely feladatellátási hely (FEH) tanulóival szeretne dolgozni. Kiválasztás után mindig csak az adott FEH tanulóihoz fér hozzá. (FEH választó: belépéskor a képernyő tetején, középen lévő legördülő lista) Aki csak egyetlen feladatellátási helyen dolgozik, nem találkozik a többi feladatellátási hely adataival, őt automatikusan a feladatellátási helyére irányítja a rendszer. Azt, hogy melyik feladatellátási hely, melyik osztályát, melyik védőnő, illetve Iskolaorvos látja el, a Koordinátor tudja beállítani a Szervezőmunka / Osztályrend almenüben.
Az iskola-egészségügyi koordinátor szerepkörű felhasználó kivétel, az ő belépése esetén a szűrő panelek bővebbek, neki módja van az összes feladatellátási hely adatok együttes leválogatására is.

Pl. tanulók leválogatása koordinátori belépéssel:

A szűrőpanelen az iskola-egészségügyi koordinátor számára alapértelmezetten megjelenik a kiválasztott feladatellátási hely tanéve és megnevezése, azonban a szűrőből ezeket (x-szel) kivéve, lehetősége van az intézményhez a korábbi és aktuális tanévben osztályba sorolt összes tanuló leválogatására, ill. róluk egységes lekérdezés elkészítésére.

Ugyanitt védőnői és iskolaorvosi szerepkörrel csak a saját feladatellátási hely érhető el (ahol ellátott osztálya van), és a szűrőpanelen nincs is mód a tanév vagy a feladatellátási hely módosítására.

Helygazdálkodás, panelek elrejtése, kinyitása

Gyors lehetőségek kerültek beépítésre, hogy a képernyőn rendelkezésre álló hellyel hatékonyan gazdálkodhassunk:
A felületen a menü a << ikonnal becsukható, majd a  ikonra kattintva ismét kinyitható:

A felületen a szűrőpanel a << ikonnal becsukható, majd a tölcsér  ikonnal ismét kinyitható:

A felületen a tanuló funkciógombok felirat nélkül, kisebb helyet elfoglaló ikonokká alakíthatók a  ikonnal,

majd a  ikonnal vissza is kapcsolhatóak a normál megjelenésre:

A listában, az egy képernyőre leválogatott sorok száma 10, 25, 50 és 100 közül választható ki. Az alapértelmezett beállítás  25 sor (ld. az utolsó kép alján jobb oldalt). A felhasználó bejelentkezése  utáni választására (pl. a képernyő mérete miatt csak 10 sort szeretne egyszerre látni) az érték átállításáig vagy a kilépésig „emlékszik” a rendszer.

Egyes összetett funkciók – elsősorban a Tanuló adatok, az Alapszűrés és Szűrés - esetén az adatbeviteli felület

  • a teljes képernyőre kiterjeszthető a jobb felső sarokban található  gombbal,
  • illetve a teljes képernyős nézet kisebbre összecsukható a  gombbal.

Tanuló leválogatás, tanuló menüsor

Azokat a tanulókat, akikkel egy munkamenetben a belépett felhasználó dolgozni szeretne, az alábbi szempontok szerint leválogathatjuk:
● név (akár névrészletre keresve is),
● osztály, évfolyam, születési dátum intervallum (életkor) szerint, vagy a páros évfolyamokra járók,
● nem,
● szakma, illetve – a tanuló adatoknál rögzíthető – védőnői besorolás szerint
● illetve lehet keresni a kijelentkezett vagy végzett tanulók adataira is(a nem kiválasztható tanévekben végzetteket az iskola-egészségügyi koordinátor fogja tudni leválogatni).
Az egy tanulóval elvégezhető teendők, a tanuló kiválasztása után (a leválogatott tanulólistában, a tanuló sorát kiválasztva, ami ilyenkor zöld kiemelő szint kap), a felső menüsorból elérhetők.
Természetesen azt, hogy az adott tanulóra, mely művelet érhető el, befolyásolja az állapota (aktív, kijelentkezett, végzett), osztályba sorolása, illetve a belépett felhasználó szerepköre. (pl. a csak iskola-egészségügyi koordinátor szerepkörű felhasználóknak nem jelenik meg a Fogadóóra és a Tanácsadás).

A Védőnő által elérhető Tanuló menüsor:

Az Iskola-egészségügyi koordinátor által elérhető szűrőfeltételek és tanuló menüsor:

Tanuló listán léptetés, fejléc információk

A Tanulóra elérhető valamennyi funkcióba belépve a felső sorban kijelzésre kerül

● a Tanuló neve, osztálya (tanévvel) és születési dátuma,
● ha a tanuló Gondozott (van nem lezárt gondozása, akkor a „Gondozott” jelző megjelenik a fejlécben),
● amennyiben a tanuló törzs adatoknál rögzítettek:

○ allergiát: a „CAVE” kifejezés
○ „kiemelt megjegyzés” adatot (pl. „diabetes”, vagy „édesapja súlyos beteg”), a kiemelt megjegyzés tartalma is.

Az egyes funkciókban alapvető megjelenítési szabály, hogy mindig a legutolsó esemény jelenik meg (a listában: az utolsó van legfelül), hiszen mindig a legfrissebb szűrés, alapszűrés, gyógytestnevelésre utalás stb. adatra van leggyakrabban szükség.
A fejléc háttérszíne egyértelműen mutatja, az adott tanuló funkcióhoz tartozó adatokat éppen hogyan kezeljük:


Megtekintéskor szürke



Felvitelkor zöld



Módosításkor rózsaszínű



A funkcióban az aktuális megtekintési pozíció elmozdulása nélkül végig lehet léptetni a |< ; < ; >; >| gombok használatával a leválogatott tanuló lista elemein Ez hasznos, ha csak egy adatblokk (testméretek, hallásvizsgálat) adatainak rögzítését szeretnénk utólag ellenőrizni, vagy ha a leválogatási lista szerinti sorrendben hívjuk be szűrésre a gyerekeket.

Kötelezően kitöltendő mezők

A kötelezően kitöltendő mezőket *-gal jelöli a felület. üresek, akkor az IER ezt piros aláhúzással jelöli (ld. alább: pl. Gyógytestnevelésbe vétel oka * leíró mező).
Alapértelmezett értékeket (pl. gyógytestnevelés Ok: Orthopédiai van bepipálva, de átállítható) sok helyen beállít a program, ahol az szakmailag indokolt.
Amennyiben több érték adható meg egy-egy felületen (pl. BNO kódok lista), ott a + gombbal lehet új sort felvenni, és azt szerkeszteni; a sorban található „kuka” ikonnal pedig törölni.

Dátumok bevitele, ellenőrzése

Dátumok begépelhetők éééé.hh.nn formátumban (pl. 2022.05.01) vagy a dátumválasztó használatával.



Amennyiben a dátumhoz valamilyen időkorlát tartozik (pl. nem lehet korábbi a tárgynapnál, nem lehet későbbi a mai nap +90 napnál), a dátum mezőbe gépelt érték eltűnik, a dátumválasztó panelen pedig a nem kiválasztható dátumok szürkével jelennek meg.
Az IER modulban általánosságban követett, tanévre és iskola-egészségügyi eseményekre – úgymint alapszűrés, szűrés, tovább küldés, gyógytestnevelés, gondozás, akut- és baleseti ellátás, védőoltások, egyéni és csoportos egészségnevelés, intézkedések - vonatkozó általános dátum megadási és karbantartási korlátok:


● Iskola-egészségügyi esemény kezdő dátuma csak az adott tanévre eső dátumra módosítható. A módosítás a dátum tanéve végét követő, tanéves jelentés leadási határidejéig végezhető el. Utána nem módosítható, nem törölhető.

Kivételek:

○ a lezárás dátum nélküli, nyitott gondozások és gyógytestnevelések lezárhatók a későbbi tanévben is (de nem törölhetők), ugyanakkor a kezdő dátumuk módosítása csak az eredeti tanéven belülire lehetséges.
○ A Napi feladatokból (melyeket a legtöbb esetben automatikusan hozunk létre valamely esemény rögzítésénél beírt kontroll dátum alapján) az eredeti ellátási eseményhez tett automatikus visszajelzések –mentett beírások - a tanéven túl is végrehajtásra kerülnek (pl. a behozott lelet Napi feladatnál rögzített eredményét menti az IER az eredeti szűréshez, vagy ahhoz az eseményhez, ahol a beutalót kiadták).

Saját - gyakran használt - diagnózis lista építése és használata

A rendszerben a legfrissebb hivatalos BNO listát használjuk a diagnózis választó paneleken. A BNO listát az EESZT értesítései alapján, szükség esetén frissítjük.
A diagnózis megadást igénylő adatbeviteli felületeken az alábbi panel nyílik meg:
Az első fülön a korábban már „kigyűjtött”, az iskolaorvos által gyakran használt diagnózisok listájából, a második fülön a Teljes BNO listából lehet választani.

A keresőmezőben lehet BNO részletre, vagy a Diagnózis megnevezés részletére keresni mindkét fülön.

A lista elején található ikonok segítségével a kigyűjtött listából eltávolítható, a teljes BNO listából pedig a kigyűjtött listához adható a kijelölt tétel. Bármelyik listán, egy tételen állva az OK gomb visszaadja a kiválasztott diagnózist abba a mezőbe, ahonnan a diagnózis választást indítottuk.

Szövegsablonok használata, „napocskás” mezők

Az adatbeviteli felületeken vannak olyan leíró mezők, melyek kitöltéséhez előzőleg összeállított, bármikor bővíthető szöveg sablonjait használhatja a felhasználó. Ezen mezők mindig az adott feladatellátási helyen használhatóak. Egy-egy konkrét mezőhöz saját szövegsablon lista használható, két „napocskás” mező választéklistája nem keveredik.

Az ilyen mezők mellett megjelenik a „napocska” ikon, mint a képen a jobb oldalon.
Amennyiben közvetlen a szövegmezőbe kattintunk, megjelenik az eddigi listánk, és egy vagy (a pipa kivételével „A kiválasztott szöveg felülírja az eredeti szöveget?” mezőből) több szövegrészletet sorban be lehet emelni a Megjegyzés adatmezőbe.

Itt pl. a felülírás pipa kikapcsolása után az 1., 2. 4. sorra kattintva 3 kattintással kitöltöttük a megjegyzés rovatot, majd belekattintva még egyedi szövegrészt is szerkeszthetünk.
A mező így összerakott tartalma az OK gombbal megjeleníthető a megjegyzés mezőben.

A szövegsablonok listájából a kuka ikonnal lehet törölni, a +Létrehozás gombbal lehet hozzáadni újabb szövegrészleteket.

A Privát napocskás sablonokat csak a létrehozó felhasználó tudja kiválasztani, más felhasználóknak nem jelennek meg a kiválasztható sablon szövegek között.

Privát megjegyzést akkor érdemes létrehozni, ha bizalmas adatokat (pl. saját telefonszámot, email címet vagy egyéb személyes részletet) tartalmazó szövegrészletet szeretnénk menteni későbbi használatra. Meglévő megjegyzést priváttá tenni utólag nem lehetséges!