Mi az a 2FA vagy kétlépcsős vagy kétfaktoros azonosítás?
A 2FA (kétfaktoros azonosítás) egy biztonsági beállítás, amely segít a felhasználói fiók megóvásában azáltal, hogy a jelszó mellett még egy második védelmi vonal is védi a fiókot, amelyet egy okos telefonra letölthető hitelesítő alkalmazás biztosít. A rendszer egy, a telefonon lévő alkalmazás által generált biztonsági kódot is megkövetel a rendszerbe való belépéshez.
Figyelem |
---|
Jelenleg a funkciót a felhasználók saját maguknak tudják aktiválni, saját Profilbeállításukon belül. |
Amennyiben bejelentkezéskor a rendszer felhívja a figyelmét a kétfaktoros azonosítás szükségességére, akkor fiókjának biztonsága érdekében Önnél Fenntartója vagy a rendszer egy másik Adminisztrátora bekapcsolta a funkciót. Ha Önnél be lett kapcsolva a kétfaktoros azonosítás, akkor az alábbi lépésekben mutatjuk be annak beállítását, illetve a további használatát.
Ha gyorsan szeretne megismerkedni a kétfaktoros azonosítás működésével és beállításával, akkor nézze meg oktatóvideóinkat!
Panel | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
A gyors tanuláshoz tekintse meg egy rövid, áttekintő oktatóvideóban a kétfaktoros azonosítás beállítását és a funkció használatát! |
Kétfaktoros azonosítás bekapcsolása
A szokásos módon be kell jelentkezni a KRÉTA rendszerbe, majd a saját névre kattintva elérhető Profilbeállítások-at kell választani.
A Profilbeállítások / Biztonsági beállítások lapfülén érhető el a 2FA funkció bekapcsolása az Adminisztrátor felhasználók számára saját maguknak.
1. lépés: Töltsön le és telepítsen, egy hitelesítési alkalmazást az okos telefonjára vagy más mobileszközére!
Először szükséges a Hitelesítő alkalmazás telepítése. Ehhez le kell töltenie és telepítenie kell egy hitelesítési alkalmazást a telefonjára vagy más mobil eszközére. A legtöbb, időalapú, egyszer használatos jelszó (TOTP) alkalmazás megfelelő.
Például az alábbi alkalmazások is használhatóak:
Android eszközökre a Google Play áruházból | |
---|---|
NISZ Hitelesítő | |
Microsoft Authenticator | |
Google Hitelesítő | |
Duo Mobile |
A kiválasztott Hitelesítő alkalmazástól függően szükséges elvégezni annak telepítését a mobil eszközön, majd az alkalmazásban kiválasztani az Új fiók hozzáadása funkciót. A legtöbb alkalmazásban ezt a + ikonra koppintva teheti meg.
Bővebben | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
|
2. lépés: Kapcsolja be a kétfaktoros autentikációt a felhasználói fiókjához!
A képernyő jobb alsó sarkában található BEÁLLÍTÁSI LEHETŐSÉGEK gombbal indítható a funkció bekapcsolása.
A Kétfaktoros azonosítás beállítási lehetőségei felületen a még be nem kapcsolt, illetve a már bekapcsolt 2FA funkció esetén más felület látható. Az alábbi képen egy még nem aktivált funkció esetén megjelenő felület tekinthető meg. ekkor a Kezdés gombot kell megnyomni.
A megjelenő oldalon szükséges megadni ismét a belépési jelszót, megerősítve a felhasználó elérési jogosultságát, majd a Tovább gombot megnyomni.
Ezt követően vagy a saját képernyőn látható QR-kód beolvasásával, vagy az azonosító kód kézi megadásával is meg lehet tenni az eszköz azonosítását, a Hitelesítő alkalmazás KRÉTA rendszerrel való összekötését.
Ekkor a saját mobil eszközére telepített Hitelesítő alkalmazásban azonnal megjelenik egy 6 számjegyű kód, mely kód megadásával, majd a Kód ellenőrzése gomb megnyomásával a folyamat befejeződik.
Mielőtt továbblépne, 10 db, egyszer használható Helyreállító kódot jelenít meg a felület. Abban az esetben, ha a KRÉTA rendszerbe történő belépésekor nem érhető el mobileszköze, akkor ezen kódok segítségével fogja tudni megtenni a belépést. Úgy jegyezze fel ezeket a kódokat, hogy azokhoz más ne férjen hozzá.
Miután a jelölőnégyzet bejelölésre került az "A helyreállító kódokat biztonságosan feljegyeztem" felirat elött, az aktiválódó Tovább gombbal a rendszer használata megkezdhető.
Ekkor a megjelenő felületen a "Vissza a rendszerhez" gomb segítségével a KRÉTA adminisztrátori felületre navigál át a rendszer.
További lehetőségek az oldalon
- a 2FA kikapcsolása (Kikapcsolhatja a kétfaktoros azonosítást, amennyiben az engedélyezve van.)
- alkalmazás visszaállítása (Visszaállíthatja az alkalmazást, amennyiben törölte azt vagy készüléket cserélt!)
- 10 db új, egyszer használatos helyreállító kód generálása (Új helyreállító kódokat generálhat, melyeket felhasználhat, amennyiben a hitelesítő alkalmazás nincs kéznél.)
Ezzel visszatér a felület az adminisztrátori rendszerben saját Profilbeállítások menüpontjára, és folytathatja munkáját.
Belépés kétfaktoros azonosítás használatával
Amennyiben a kétfaktoros azonosítás már beállításra került, a KRÉTA rendszerbe történő következő belépéskor a szokásos belépési felületen kell továbbra is megadni a felhasználónevet és jelszót, és ezt követően, egy új képernyőn az okos telefonján megjelenő 6 számjegyű kódot szükséges beírni az "Egyszeri jelszó" mezőbe, majd a KÓD ELLENÖRZÉSE gombot megnyomni.
Amennyiben a belépéskor nem érhető el mobil eszköze, melyre a Hitelesítő alkalmazást telepítette, a 10 db egyszer használatos Helyreállító kód egyikével is beléphet a rendszerbe, a Kód ellenőrzése gomb alatt átváltva annak lehetőségét. Az aláhúzott szövegrésszel válthat a két belépési mód között.
Kétfaktoros azonosítás beállításainak módosítása
Lehetőség van a Kétfaktoros azonosításhoz használt eszköz cseréjére, illetve az egyszer használható Helyreállító kódok újragenerálására. Mind a két funkció egy központi felületről érhető el a rendszerben a felhasználói fiókban.
title | Központi Tanügyi Rendszermodul (KTR) felhasználói számára |
---|
A Központi Tanügyi Rendszermodul (KTR) felhasználói számára a saját profil vagy a jelszó menüpontban érhető el a Kétfaktoros azonosítás beállításai funkció a "2FA módosítás" funkciógombot megnyomva.
title | Központi Gazdasági Rendszermodul (KGR) felhasználói számára |
---|
A Központi Gazdasági Rendszermodul (KGR) felhasználói számára a saját profil menüpont Biztonság/Jelszó pontjában érhető el a felugró ablakban a "Kétfaktoros azonosítás beállítása" funkció.
Kétfaktoros azonosítás visszaállítása
Abban az esetben, ha a rendszerben nem kötelezően előírt a felhasználók számára a Kétfaktoros azonosítás használata, és azt a felhasználó csak saját maga kapcsolta be, akkor van lehetősége annak kikapcsolására.
Egyéb esetben a kikapcsolás nem lehetséges.
Ez esetben a Hitelesítő alkalmazás cseréjét lehet e menüpontban kezdeményezni, amennyiben a hitelesítésre használt mobil eszköz cseréje történt.
Az Alkalmazás visszaállítása gomb megnyomásával a rendszer bekéri az alkalmazásban látható kódot, ahogy belépéskor is, és sikeres azonosítát követően lehet továbblépni a folyamatban.
A rendszer felhívja a figyelmet arra, hogy amennyiben visszaállítja a hitelesítő alkalmazást, nem fogja tudni azt használni, amíg nem állítja be újra egy új eszközön. Ez a folyamat kikapcsolja a kétfaktoros hitelesítést a felhasználói fiókban. Amennyiben nem fejezi be ezt a folyamatot, azaz nem regisztrál ismét, nem fog tudni belépni a KRÉTA rendszerbe.
A következő oldalon van lehetőség egy Hitelesítő alkalmazás telepítésére, majd beállítására a felhasználó által kiválasztott mobil eszközén, tabletjén.
Először szükséges a Hitelesítő alkalmazás telepítése. Ehhez le kell töltenie és telepítenie kell egy hitelesítési alkalmazást a telefonjára vagy más mobil eszközére. A legtöbb időalapú, egyszer használatos jelszó (TOTP) alkalmazás megfelelő.
Például az alábbi alkalmazások is használhatóak:
Android eszközökre a Google Play áruházból | |
---|---|
NISZ Hitelesítő | |
Microsoft Authenticator | |
Google Hitelesítő | |
Duo Mobile |
A kiválasztott Hitelesítő alkalmazástól függően szükséges elvégezni néhány másodperc alatt annak telepítését a mobil eszközön, majd az alkalmazásban kiválasztani az Új fiók hozzáadása funkciót.
Ezt követően akár a saját képernyőn látható QR-kód beolvasásával, akár az azonosító kód kézi megadásával is meg lehet tenni az eszköz azonosítását, KRÉTA rendszerrel való összekötését.
Ekkor a mobil eszközére telepített Hitelesítő alkalmazásban azonnal megjelenik egy kód, mely megadásával, majd a Kód ellenőrzése gomb megnyomásával a folyamat befejeződik.
Mielőtt továbblépne, 10 db, egyszer használható Helyreállító kódot jelenít meg a felület. Abban az esetben, ha a KRÉTA rendszerbe történő belépésekor nem érhető el mobileszköze, akkor ezen kódok segítségével fogja tudni megtenni a belépést.
Miután bejelölésre került az "A helyreállító kódokat biztonságosan feljegyeztem" jelölőnégyzet, az aktiválódó Tovább gombbal a rendszer használata megkezdhető.
Egyszer használható Helyreállító kódok újra generálása
Az egyszer használható Helyreállító kód újragenerálásához a funkciót el kell indítani, majd a hitelesítő alkalmazásban megjelenő kódot meg kell adni a felületen.
Új kódok generálása esetén az előzőleg generált kódok érvénytelenítésre kerülnek, azok használata többé nem lehetséges.
Ekkor 10 db új, egyszer használható Helyreállító kódot jelenít meg a felület. A funkció befejezésével a rendszer ismét a Kétfaktoros azonosítás beállításainak központi képernyőjére lép, ahonnan a "Vissza a rendszerhez" gombbal lehet folytatni a munkát a megfelelő KRÉTA modulban.