A tankötelezettség teljesítésének a megkezdése, az általános iskolai tanulói jogviszony keletkezésének a folyamata a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény és a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet alapján történik.
Az egyházi köznevelési intézmények és a magán köznevelési intézmények a fenti jogszabályokban foglalt, az általánostól eltérő szabályok szerint működhetnek és szervezhetik tevékenységüket. Nem kell alkalmazniuk a gyermekek, tanulók felvételével kapcsolatos rendelkezések közül a kötelező felvételre vonatkozó rendelkezéseket.
Az intézményi beiskolázás folyamata a szülők első találkozása az intézményekkel, amely folyamat az utóbbi években több változtatáson is keresztülment, azonban a folyamat teljesen elektronikus megvalósítására eddig nem került sor.
Általános iskolai beiratkozás folyamatának szereplői
- járási hivatalok
- területileg illetékes tankerületi központok
- általános iskolák (intézmények)
szülők (/törvényes képviselők)
A
beiratkozás folyamatának a lépéseibeiratkozással kapcsolatos feladatok:
A lépések leírását a szövegre kattintva érheti el.
Bővebben | ||
---|---|---|
| ||
Az iskolai beiratkozás idejéről, az erről való döntés és a jogorvoslat benyújtásának a határidejéről a járási hivatal területileg illetékes tankerületi központ közleményt vagy hirdetményt ad ki a beiratkozás első határnapját megelőzően legalább harminc nappal. A területileg illetékes tankerületi központ meghatározza és közzéteszi az iskolák felvételi körzetét, továbbá a pedagógiai szakszolgálatot ellátó intézmény működési körzetét. A tankerületi igazgató gondoskodik arról, hogy a területi hatálya alá tartozó, valamennyi felvételre kötelezett általános iskola közzétegye a saját honlapján a felvételi körzetére vonatkozó információkat, továbbá tankerületi központi szinten az óvodákban és az általános iskolákban kerüljön kifüggesztésre az összes települési iskola és körzete. Azon települések esetében, ahol nincs iskola, a kötelező felvételt biztosító iskoláról a helyben szokásos módon tájékoztatják a szülőket. Ennek érdekében a tankerületi igazgató folyamatosan kapcsolatot tart a települési önkormányzatokkal. A tankerületi igazgató az intézményvezetőkön keresztül - illetve a közvetlenül a tankerületi központhoz forduló szülők esetében személyesen - gondoskodik a korrekt és teljes körű tájékoztatásról. A területileg illetékes tankerületi központ megküldi a körzetes (kötelező felvételt biztosító) intézmények számára a körzetes nebulók listáját. (Ezt a listát az állami intézmények feltöltik a KRÉTA rendszerükbe.) Ahol sport- és művészeti emelt szintű oktatás folyik és ehhez az iskola pedagógiai programja szerint alkalmassági vizsga szükséges, az iskolai beiratkozás időpontja előtt azok eredményeiről tájékoztatják a szülőket. KRÉTÁ-t használó intézménybe a beiratkozást megelőzően a szülőknek/gondviselőknek lehetőségük van előzetes jelentkezést benyújtaniuk az e-Ügyintézés Beiratkozás Általános Iskolába menüpontban, ahol gyermekük adatait meg tudják adni a választott általános iskolába. |
Bővebben | ||
---|---|---|
| ||
Az intézmény igazgatója gondoskodik a beiratkozás napján a megfelelő személyi és tárgyi feltételek biztosításáról. A beiratkozásakor Az intézménynek a beiratkozáshoz szükséges dokumentumokat az általános iskolában a beiratkozás napján (a beiratkozáshoz szükséges adatok online beküldése esetén is!) személyesen egyeztetni szükséges egyeztetik a szülőkkel (törvényes képviselőkkel). (Állami intézmények esetén a nebulók adatait rögzítik a KRÉTA rendszerükben) A tanköteles tanuló tanulmányainak külföldön történő folytatását - a tanköteles gyermek nyilvántartása céljából - be kell jelenteni a lakóhely, ennek hiányában a tartózkodási hely szerint illetékes köznevelési feladatokat ellátó hatóságnak, vagy, ha a tanuló már hazai iskolába beiratkozott, az iskola igazgatójának. A külföldön töltött ideiglenes tanulmányi időszak e-Ügyintézés keretében történő bejelentésének részletes leírása megtalálható itt. |
Bővebben | ||
---|---|---|
| ||
Az állami fenntartású intézmény vezetője tájékoztatja a fenntartóját (területileg illetékes tankerület igazgatóját) a felvételre, elutasításra és sorsolásra javasolt tanulókról. (Az egyházi köznevelési intézmények és a magán köznevelési intézmények eltérő szabályok szerint működhetnek) A tanulók osztályba sorolásának tervezésénél figyelembe kell venni azon körülményt, hogy lehetnek olyan, az iskola felvételi körzetébe tartozó tanulók, akiket a fellebbezési eljárás eredményeként el kell helyezni az adott iskolában. Továbbá figyelemmel kell lenni arra is, hogy az óvodák által a szakszolgálati ellátórendszerbe irányított tanulóknak beiskolázására született-e már döntés, illetve az mikorra várható. A fenntartó (területileg illetékes tankerület) kiszűri az esetlegesen több intézménybe is beiratkozó gyermekeket, meghatározza az általa fenntartott iskolában a következő tanévben indítható első osztályok számát, dönt a maximális osztálylétszám túllépésének engedélyezéséről (a döntés során figyelembe veszi az egyes iskolák szakmai alapdokumentumában meghatározott maximálisan felvehető tanulólétszámot, az osztályindításhoz szükséges személyi és tárgyi feltételek meglétét). A fenntartói döntésekről a tankerületi igazgató fenntartó vezetője írásban tájékoztatja az intézményeket. Az intézményvezetők meghozzák a tanulók felvételével kapcsolatos döntésüket, amelyekről írásban tájékoztatják az érintett szülőket. Az e-Ügyintézés keretében meghozott határozatokról részletes leírás olvasható itt. |
A
beiskolázási folyamat első lépésebeiratkozást megelőző intézményi feladatok
A beiskolázási folyamat előzetes jelentkezése során – a gyermek jelentkezési szándéka alapján e-Ügyintézéssel – a Nebulók adatainak rögzítésekor a szülőnek/gondviselőnek az űrlapon ki kell választani az intézmény feladatellátási helyét. E feladat elvégzéséhez Ahhoz, hogy ezt meg tudják tenni, minden intézménynek ellenőrizni szükséges a KRÉTA rendszerében rögzített beállított ellátott oktatási-nevelési feladatokat.
Ellátott oktatási-nevelési feladatok ellenőrzése
Az intézményi adatok ellenőrzéséhez a KRÉTA rendszer Adminisztrációs rendszer felületére belépve végezze el az alábbi műveleteket:
- Válassza a Nyilvántartás / Intézményi adatok / Intézmény menüpontjátmenüpontot;
- A Működési helyek felsorolásánál az alábbiak szerint ellenőrizze le, hogy az intézmény székhelye, valamint az összes olyan tagintézménye és telephelye felvételre kerültrögzítve van-e.
A „Működési hely” felvétele nyomógomb segítségével vigye fel az intézmény összes működési helyét. A működési helyek meg kell, hogy feleljenek a KIR-ben tárolt feladatellátási helyek számával és típusával.
- , amely ugyanebben a KRÉTA rendszerben végzi az adminisztrációs feladatait.
Amennyiben szükséges, vegyen fel új működési helyet, melyet a következőképpen tehet meg:
Kattintson a „Működési hely felvétele" nyomógombra és adja meg a működési helyhez tartozó adatokat. A Működési helyek felvételekor állítsa be a székhelyt, illetve a tagintézményt.Minden működési helyhez típusát (székhely, tagintézmény) és vegye fel ahhoz a feladatellátási helyhez tartozó összes ellátott oktatási-nevelési feladatot.feladato(ka)t.
A Működési helyek felsorolásánál kérjük, ellenőrizze le, hogy az adott működési helyen ellátott oktatási-nevelési feladatok megfelelően fel vannak-e véve az intézményhez. Kérjük, hogy amennyiben az intézménynek több ellátott feladata is van az adott székhelyen, tagintézményben vagy telephelyen, akkor minden ellátott feladatot külön értékkel vegyenek fel.
Az összes működési hely és ellátott oktatási-nevelési feladat felvétele után láthatjuk a teljes képet.
Tagozatok beállítása
További fontos feladat az eÜgyintézési e-Ügyintézési felületen a kiválasztható Tagozatok beállítása az eÜgyintézés e-Ügyintézés felület / Beállítások - Intézmény menüpont / Intézményi adatok lapfül / Új tagozat felvitele.
Az értékek felvitele vagy módosítását követően a "pipa" jel segítségével lehet elmenteni az adatokat.
A beiratkozás dátuma előtt a körzetes (kötelező felvételt biztosító) iskolaként megjelölt intézmények a területileg illetékes tankerületi központoktól megkapják a felvételi körzetükbe tartozó Nebulók adatait. Ezen adatokat – még a beiratkozás dátuma előtt – az intézményeknek fel kell vinniük a KRÉTA rendszerbe. A lista felvitele csak importálással történhet.
Nebulók importálása
A
beiratkozás adminisztrálásaA beiskolázási folyamat során KRÉTA Adminisztrációs rendszerben az IMPORTÁLÁS menüpontban a „Körzetes nebulók importálása” gombra kattintva lehet felvinni a Nebulókat.
Ezután megjelenik az alábbi ablak, ahol az importálási módokat választhatja ki.
Az importálást a Tankerületi Központoktól kapott táblázat használatával lehetséges csak.
Az importálási sablonokban kötelező adat a Nebuló neve, az Anyja neve, a Nebuló születési helye, valamint a születési ideje.
Importáláskor az egy mezőben tárolt neveket a KRÉTA rendszer az első „szóköznél” választja ketté. Az Anyja neve érték esetében a rendszer hasonlóképpen jár el.
Feladatok a beiratkozás napján
A közzétételben szereplő időpontban, jellemzően áprilisban történik meg a beiratkozás, amikor a szülők/gondviselők által biztosított személyesen bemutatott dokumentumok alapján az intézmények adminisztrálják a felvételt kérő Nebulókat.
A beiratkozás adminisztrálása a KRÉTA rendszerbe belépve az "Adatszolgáltatások" menüponton belül a „Beiratkozás” menüre kattintva végezhető el.
Az adminisztrálás folyamata:
- A Nebulók adatainak ellenőrzése és rögzítése a KRÉTA rendszerbe.
- Azon nebulók esetében, akiknek szülei/gondviselői előzetes jelentkezést nyújtottak be az e-Ügyintézés Beiratkozás Általános Iskolába
- menüpontjában a személyes megjelenéskor le kell ellenőrizni a felületen szereplő adatait a bemutatott hivatalos dokumentumok alapján.
- Azon nebulók esetében, akik nem szerepeltek a területileg illetékes tankerülettől megkapott körzetes nebulók listájában, az intézménynek a beiratkozáskor a Tanuló adatait manuálisan kell rögzítenie a bemutatott hivatalos dokumentumok alapján.
- A Nebuló felvételéről szóló döntés meghozatala.
- A Nebuló felvételéről vagy elutasításáról szóló döntés átvezetése a KRÉTA rendszerbe.
A járási hivataltól kapott lista felvitele
A beiratkozás dátuma előtt a körzetes iskolaként megjelölt intézmények a tankerületi központoktól megkapják a körzetükbe tartozó Nebulók adatait, akik a beiskolázási folyamatban érintettek. Ezen adatokat – még a beiratkozás dátuma előtt – az intézményeknek fel kell vinniük a KRÉTA rendszerbe.
A járási hivataltól kapott lista felvitele egyféle módon történhet:
- Importálással.
Nebulók importálása
A KRÉTA rendszerben importálással a beiratkozás felületen az „Importálás” gombra kattintva lehet felvinni a Nebulókat.
Az „Importálás” gombra kattintva megjelenik a fájl kiválasztása lehetőség, valamint a KRÉTA rendszer által felismert két sablon formátum.
Ellenőrizze, hogy a nebuló szerepel-e már az intézmény KRÉTA rendszerében
Az "Adatszolgáltatások" menüponton belül a „Beiratkozás” menüben a bal oldali szűrő segítségével tudjuk ezt a keresést megtenni.
Amennyiben az alábbi négy mező értéke megegyezik a keresett Nebuló adataival, akkor szerepel a listában:
- Név
- Anyja neve
- Születési hely
- Születési idő
Az intézmény KRÉTA rendszerében már szereplő nebulók adatainak módosítása
Amennyiben a szülő/gondviselő az előzetes jelentkezéskor az e-Ügyintézés felületén megadott adatok eltérnek a személyes megjelenéskor bemutatott hivatalos dokumentumokon lévőktől, úgy az intézménynek módosítania kell a Nebuló adatait
A módosításnak két formája érhető el a felületen:
- egyedi módosítás,
- többes/többszörös módosítás.
Egyedi módosítás lépései
- Kattintson a Nebuló sorában a sor végén található ceruza (szerkesztés) ikonra.
- A megjelenő felületen módosítsa a Nebuló adatait.
- Kattintson a „Mentés” gombra.
Többes/többszörös módosítás lépései
- A felületen válassza ki a módosítani kívánt Nebulókat a sor elején található jelölőnégyzetbe kattintva.
- Kattintson a táblázat felett található „Módosítás” gombra.
- Kattintson a „Nebuló sorában” a sor végén található ceruza (szerkesztés) ikonra.
- A megjelenő felületen módosítsa a Nebulók adatait.
- Kattintson a „Mentés” gombra.
A beiratkozás napján megjelent Nebulók adminisztrálása
A beiratkozáskor a hivatalos dokumentumok alapján a Nebulók adatait rögzíteni kell a rendszerben.
Az adatok rögzítésének folyamata
- Ellenőrizni kell, hogy a Nebuló szerepel-e a nyilvántartásban
- Lista megnyitása
- Amennyiben az alábbi négy mező értéke megegyezik a keresett Nebuló adataival, akkor szerepel a listában:
- Név
- Anyja neve
- Születési hely
- Születési idő
Az intézmény KRÉTA-rendszerében még nem szereplő nebuló rögzítése
Az "Adatszolgáltatások" menüponton belül a „Beiratkozás” menü listájában nem szereplő Nebuló esetén az „Új
létrehozása” gombra kattintva érhető el
az adatok beviteléta nebuló adatainak rögzítésére szolgáló felület.
Az adatokat értelemszerűen kell kitölteni a szülő/gondviselő által
megadottszemélyesen bemutatott dokumentumok alapján
.Jelzett adatokat a KRÉTA rendszer a későbbiekben tárolni fogja a tanulókról is, illetve lehetőséget biztosít ezen adatok megadására.
A nebulók jelentkezési státuszát a rendszer az adatok felvitelekor a „Függőben” státusz értékre állítja.
A beiratkozáskor bemutatott dokumentumok alapján az alábbi adatok kerülnek rögzítésre:
Nebuló neve
- Előtag
- Családi neve – Kötelezően kitöltendő adat
- Utóneve – Kötelezően kitöltendő adat
Nebuló születési neve
- Születési családi neve – Amennyiben nem kerül kitöltésre, a rendszer a Nebuló nevével tölti ki
- Születési utóneve – Amennyiben nem kerül kitöltésre, a rendszer a Nebuló nevével tölti ki
Nebuló anyja születési neve
- Anyja születési családi neve – Kötelezően kitöltendő adat
- Utóneve – Kötelezően kitöltendő adat
Nebuló oktatási azonosító száma
- Oktatási azonosító száma – Kötelezően kitöltendő adat
Nebuló neme
- Nem – Kötelezően kitöltendő adat
Nebuló születési országa, helye és ideje
- Születési ország – Kötelezően kitöltendő adat
- Születési hely – Kötelezően kitöltendő adat
- Születési idő – Kötelezően kitöltendő adat
Anyanyelv, Állampolgárság
- Anyanyelv – Kötelezően kitöltendő adat (alapértelmezett értéke: Magyar)
- Állampolgárság – Kötelezően kitöltendő adat (alapértelmezett értéke: Magyar)
- Állampolgárság 2
Nebuló lakhelyének címe, ennek hiányban tartózkodási helyének címe
- IRSZ (Irányítószám) – Kötelezően kitöltendő adat
- Helységnév – Kötelezően kitöltendő adat
- Közterület név – Kötelezően kitöltendő adat
- Közterület jelleg – Kötelezően kitöltendő adat
- Szám – Kötelezően kitöltendő adat
- Emelet
- Ajtó
Törvényes képviselő neve, rokonsági foka, és elérhetősége
- Törvényes képviselő neve – Kötelezően kitöltendő adat
- Rokonsági foka – Kötelezően kitöltendő adat
- E-mail címe – Kötelezően kitöltendő adat
- Telefonszáma (a telefonszámok rögzítésének formátuma: + karakter, melyet maximum 20 karakterben az országhívószám, majd a telefonszám követ)
Törvényes képviselő lakcíme
- Törvényes képviselője lakóhelyének címe alapesetben megegyezik a Nebulóéval
Amennyiben a cím különböző, az alábbi adatokat kell megadni:
- IRSZ (Irányítószám) – Kötelezően kitöltendő adat
- Helységnév – Kötelezően kitöltendő adat
- Közterület név – Kötelezően kitöltendő adat
- Közterület jelleg – Kötelezően kitöltendő adat
- Szám – Kötelezően kitöltendő adat
- Emelet
- Ajtó
Törvényes képviselő (2) neve, rokonsági foka, és elérhetősége
- Törvényes képviselő neve – Kötelezően kitöltendő adat
- Rokonsági foka – Kötelezően kitöltendő adat
- E-mail címe – Kötelezően kitöltendő adat
- Telefonszáma
Törvényes képviselő (2) lakcíme
- Törvényes képviselője (2) lakóhelyének címe alapesetben megegyezik a Nebulóéval
Amennyiben a cím különböző, az alábbi adatokat kell megadni:
- IRSZ (Irányítószám) – Kötelezően kitöltendő adat
- Helységnév – Kötelezően kitöltendő adat
- Közterület név – Kötelezően kitöltendő adat
- Közterület jelleg – Kötelezően kitöltendő adat
- Szám – Kötelezően kitöltendő adat
- Emelet
- Ajtó
Óvoda azonosítója és neve
- Azonosító (6 számjegyű OM azonosító)
- Óvoda neve – Kötelezően kitöltendő adat
Jelentkezés feladatellátási helye
- Jelentkezés feladatellátási helye – Kötelezően kitöltendő adat
Egyéb beiratkozási adatok
- Tagozat – Kötelezően kitöltendő adat
- Etika vagy Hit- és erkölcstan – Kötelezően kitöltendő adat
- Életvitelszerű ott lakás / Körzetes
- Szakértői bizottság / Kormányhivatal által kijelölt Nebuló
- Szülője, testvére tartósan beteg, vagy fogyatékkal élő
- Testvére az adott intézmény tanulója
- Munkáltatói igazolás alapján szülőjének munkahelye az iskola körzetében található
- Az iskola a lakóhelyétől, ennek hiányában tartózkodási helyétől egy kilométeren belül található
- Megjegyzés
eÜgyintézés ügyiratszám
- az eÜgyintézés e-Ügyintézés ügyiratszámát az eÜgyintézés e-Ügyintézés BÁI folyamatában érkező beirtakozások beiratkozások esetében a rendszer automatikusan kitölti, kézi kitöltésre nincs lehetőség
A nyilvántartásban szereplő nebulók adatainak módosítása
A Beiratkozás felületen lehetőséget ad a rendszer a Nebuló adatainak módosítására.
A módosításnak két formája érhető el a felületen:
- egyedi módosítás,
- többes/többszörös módosítás.
Egyedi módosítás lépései
- Kattintson a Nebuló sorában a sor végén található ceruza (szerkesztés) ikonra.
- A megjelenő felületen módosítsa a Nebuló adatait.
- Kattintson a „Mentés” gombra.
Többes/többszörös módosítás lépései
- A felületen válassza ki a módosítani kívánt Nebulókat a sor elején található jelölőnégyzetbe kattintva.
- Kattintson a táblázat felett található „Módosítás” gombra.
- Kattintson a „Nebuló sorában” a sor végén található ceruza (szerkesztés) ikonra.
- A megjelenő felületen módosítsa a Nebulók adatait.
- Kattintson a „Mentés” gombra.
Információ | ||||
---|---|---|---|---|
| ||||
Amennyiben egy értéket üresen hagy, akkor a felület azt nem fogja egységesen menteni. |
Többszörös módosítás során kitölthető adatok:
- Anyanyelv
- Állampolgárság
- Állampolgárság 2
- Nebulók születési országa
- Törvényes képviselőjének rokonsági foka
- Neme
- Óvoda azonosítója és neve
- Feladatellátási hely
- Tagozat
- Etika vagy Hit- és erkölcstan
- Életvitelszerű ott lakás / Körzetes
- Szakértői bizottság / Kormányhivatal által kijelölt Nebuló
- Szülője, testvére tartósan beteg, vagy fogyatékkal élő
- Testvére az adott intézmény tanulója
- Munkáltatói igazolás alapján szülőjének munkahelye az iskola körzetében található
- Az iskola a lakóhelyétől, ennek hiányában tartózkodási helyétől egy kilométeren belül található
- Megjegyzés
Jelentkezés státuszának módosítása
A beiratkoztatási folyamat végét jelzi, ha minden tanuló átkerült a „Felvett”, a „Nem felvett”, az „Óvodában maradt”, vagy a „Nem jelent meg” státuszok valamelyikébe.
Ezek beállítását a Beiratkozás felületen teheti meg a KRÉTA rendszerben. A táblázat tartalmazza a rendszerben rögzített Nebulók adatait, valamint az aktuális státuszukat. Felvétel esetén a sorban kattintson a „Felvett”, elutasítás esetén a „Nem felvett” gombra, amellyel a Nebuló státusza automatikusan beállításra kerül.Beiratkozást követő feladatok
Jelentkezés státuszának beállítása, módosítása
Az "Adatszolgáltatások" menüponton belül a „Beiratkozás” menüben tudjuk a nebulók jelentkezésének státuszát beállítani, illetve módosítani. A táblázatban a Nebulók adatai, valamint az aktuális státuszuk látható.
A státusz beállításához egyszerűen kattintson a státusz gombjára, amely státusz automatikusan beállításra kerül.
Státuszgombok jelentése
Felvett Nebuló beállítása
Felvett tanuló esetén kérjük, a felületen válassza a „Felvéve” értéket.
Nem felvett Nebuló beállítása
Nem felvett Nebuló esetén kérjük, a felületen válassza a „Nem felvéve” értéket.
Szakértői vizsgálat alatt álló Nebuló beállítása
Szakértői vizsgálat alatt álló Nebuló esetén, kérjük, a felületen válassza a „Szakértői vizsgálat folyamatban” értéket.
Nem megjelent nebuló beállítása
A beiratkozáson meg nem jelenő Nebuló esetén kérjük, a felületen válassza a „Nem jelent meg” értéket.
Beiratkozás visszavonva státusz beállítása
Amennyiben a Nebuló Gondviselője a korábban leadott beiratkozást visszavonta, kérjük, a felületen válassza a „Beiratkozás visszavonva” értéket.
Másik intézménybe felvett Nebuló beállítása
Amennyiben a Nebuló óvodában maradt, kérjük, a felületen válassza a „Óvodában maradt” értéket.
Függőben lévő Nebuló beállítása
Amennyiben a Nebuló felvételi státusza még nem tisztázott, kérjük, válassza a felületen a „Függőben” értéket.
A beiratkoztatási folyamat végét jelzi, ha minden tanuló átkerült a „Felvett”, a „Nem felvett”, az „Óvodában maradt”, vagy a „Nem jelent meg” státuszok valamelyikébe.