KRÉTA rendszer felépítése
A KRÉTA rendszer
...
- mint a legtöbb webalapú rendszer - elosztva, több központi szerveren működik. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a szerver éppen nem elérhető (például frissítés alatt van), akkor a rendszer teljes egésze elérhetetlen.
...
title | KRÉTA rendszer infrastruktúrája |
---|
...
A KRÉTA rendszer szerverének üzemeltetése - az intézmény fenntartójától és KRÉTA szerződésétől függően - több különböző
...
helyszínen lehet, azonban minden ilyen infrastruktúrán a KRÉTA rendszer terméktámogatása a szerződések értelmében biztosítja a rendszer legfrissebb verzióját, valamint folyamatos frissítését és hibaelhárítását.
Mit tegyünk ha nem érhető el a KRÉTA rendszer?
Amennyiben az intézményi rendszere nem elérhető, kérjük, az alábbi folyamat lépéseit vizsgálja meg.
- Vizsgálja meg, nem karbantartás folyik-e épp a rendszeren!
...
- Amennyiben a KRÉTA rendszer felülete Karbantartást jelez, kérjük, hogy várjon türelemmel, ameddig
...
- a karbantartás befejeződik.
- Amennyiben a felület már jelentős idő (8+ óra) óta karbantartást jelez, amelyről korábban a rendszer üzemeltetője nem
...
- küldött értesítést
...
- , úgy kérjük
...
- jelezzék ezt ügyfélszolgálatunk felé
...
- a problémát!
- Vizsgálja meg, hogy működik-e az internetkapcsolata!
- Amennyiben nem működik az internetkapcsolat, a KRÉTA rendszer nem lesz elérhető.
- Vizsgálja meg, hogy megfelelő URL-t (linket, elérési utat) adott-e meg a böngészőben, ellenőrizze, hogy a https:// kifejezéssel kezdődik-e a webcím!
- Vizsgálja meg a hibaoldal tartalmát az ott megjelenő üzenetet!
- Amennyiben a KRÉTA rendszer hibaoldalt jelez, kérjük, cselekedjen annak tartalma szerint, vagy amennyiben nem kínál javítási lehetőséget, vegye fel a kapcsolatot ügyfélszolgálatunkkal!
...
A KRÉTA weboldalak és a hálózat elérése
A KRÉTA rendszerek webcímének elérése csak a megfelelő ügyféloldali beállításokkal lehetséges. Az Internet elérésének ellenőrzése után is előfordulhat, hogy bizonyos weboldalakat - különös tekintettel a gyakran használt webcímekre - a számítógép nem tud megjeleníteni.
Az internet szolgáltatók az ügyféloldali IP címeket és a DNS szerver elérhetőségét a legtöbb esetben dinamikusan állítják be, így más településen vagy más szolgáltató (pl. Sulinet) esetében ezek a beállítások módosulnak és ott már elérhető, használható a rendszer. A probléma azonosításához ill. megoldásához az alábbiak ellenőrzését javasoljuk:
- kérjük ellenőrizzék a PING parancs kiadásával, hogy a KRÉTA weboldal címet a DNS szerver helyesen oldja-e fel? A PING parancsra - a Fenntartói rendszerekben meglévő biztonsági beállítások miatt - válasz nem fog érkezni, de a helyes IP cím ellenőrizhető. A PING parancsról további információkat az alábbi oldalon olvashat: https://hu.wikipedia.org/wiki/Ping
- a probléma pontosabb azonosítására javasoljuk, hogy próbálják meg más DNS szerver beállítást (pl. a Google által ingyenesen biztosított 8.8.8.8 IP címen levő szerver) a hálózati konfigurációban. A Google Public DNS szolgáltatásról az alábbi címen olvashat részletes útmutatót: https://hu.wikipedia.org/wiki/Google_Public_DNS
- A DNS szerverek problémáinak megoldására hasznos lehet az ipconfig /flushdns parancs is, amely törli a számítógépén eltárolt, esetlegesen hibás DNS bejegyzéseket. A parancsról részletes útmutatót a https://help.ea.com/hu-hu/help/pc/how-to-flush-dns-cache-for-windows/ linken olvashat.
Megjelenítési és teljesítményproblémák ellenőrzése és kezelése
A KRÉTA rendszerek egy nagyteljesítményű, központi infrastruktúrán működnek, azonban előfordulhatnak olyan időszakok amikor a rendszer válaszidejei hosszabbak lehetnek. Ha a KRÉTA használata során többször előfordul, hogy a rendszer lassan reagál vagy a felület nem jelenik meg a szokásos módon, célszerű az alábbiakat ellenőrizni.
- Vizsgáljuk meg a gépünk Internet kapcsolatának állapotát és sebességét. Az ellenőrzéshez használhatunk webes sebességmérő alkalmazásokat is (pl: http://www.speedtest.net/), amelyek képesek a kapcsolat válaszidejeit ill. a letöltési-feltöltési sebességet ellenőrizni.
- Abban az esetben ha az Internet kapcsolatunk lassú, előfordulhat, hogy a KRÉTA weboldalak nem helyesen jelennek meg. Ilyenkor célszerű a CTRL-F5 gombbal törölni a lokális gyorsítótár tartalmát majd frissíteni az oldalt.
- Vizsgáljuk meg, hogy esetleg más weboldalak vagy webes alkalmazások esetében is tapasztalunk-e hibákat. Célszerű ilyen esetben nem egyszerű oldalakat, hanem összetettebb weboldalakat, webes alkalmazásokat (pl. levelező programok) megvizsgálni.
- Ha a KRÉTA rendszer használata lassú akkor ellenőrizzük, hogy ez csak egy adott helyen fordul elő (pl. iskolában) vagy ugyanez a jelenség fennáll ha pl. otthonról vagy mobilneten keresztül használjuk.
- Amennyiben van lehetőségünk célszerű másik számítógépen is ellenőrizni, hogy ott is előfordul a lassú vagy hibás működés?
- A különböző ingyenes alkalmazások előszeretettel telepítenek különböző kiegészítőket (plug-in) a böngészőprogramokba, amelyek jelentősen lelassíthatják a weboldalak kezelését. Ellenőrizzük és tiltsuk le vagy töröljük ezeket a felesleges kiegészítőket.
Abban az esetben ha a hiba tartósan jelentkezik, akkor a hibabejelentésébe feltétlenül írja meg, hogy:
- melyik iskolában használja a KRÉTA rendszert, milyen szerepkörben?
- melyek a számítógépének legfontosabb paraméterei (CPU, memória)
- milyen verziójú böngészőprogramot használ?
- milyen időszakban és honnan (iskola, otthon) tapasztalta a hibákat?
- ki az Internetszolgáltató abban a hálózatban ahol a hiba jelentkezik?
- tapasztalta-e, hogy más weboldalak is lassan jelennek meg vagy csak a KRÉTA programban volt észrevehető a lassulás?
- ha a felület hibásan jelenik meg, akkor küldje el a képernyőképeket is a probléma pontosabb azonosítására.