Oldalfa

Összehasonlított verziók

Kulcs

  • Beillesztett sor.
  • Törölt sor.
  • Formázás megváltoztatva.

Összevont osztály jelentése

A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről szabályozza az összevont osztályok működésének módját. Ennek értelmében:

4. §(24)

...

 összevont osztály: az általános iskola alsó tagozatán, az alapfokú művészeti iskolában, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézményben legalább kettő, legfeljebb négy iskolai évfolyam tanulóiból alkotott osztály, az alternatív program alapján működő iskolák - a kiadott engedélyben meghatározottak szerint - szervezhetnek összevont osztályokat.

Az összevont osztályok heti kötelező tanórai foglalkozását a 27. § (10)  szabályozza az alábbi módon: 

27. § (10)

...

 Ha az összevont osztályban az egyes évfolyamokra a 6. melléklet eltérő mértékű heti kötelező tanórai foglalkozást és az osztályok számára eltérő órakeretet határoz meg, a magasabb évfolyamra megállapított óraszámokat kell alkalmazni.

Összevont osztályok kezelése

A KRÉTA rendszerben az összevont osztályok kezelését alapvetően kétféle módon lehet végrehajtani.


Megjegyzés
iconfalse
titleÖsszevont évfolyamok

Az évfolyamok adatszótár változásokat minden esetben az intézmények  Fenntartója határozta meg, ez a KRÉTA rendszerben csak a Fenntartók által megadott módon lehet módosítani!


Összevont osztályok kezelése - évfolyamonként külön

...

csoportok létrehozásával

Az összevont osztályok kezelésének

...

másik lehetséges módja, ha az

...

összevont osztályt egy darab osztályként hozzuk létre, majd az évfolyamoknak megfelelő csoportokat készítünk. Ez a megoldás közelebb áll a korábbi - papíralapú naplóvezetési - gyakorlathoz, ugyanakkor ebben az esetben nem lehet az összevont osztályok naplóját évfolyamonként előállítani.

Az Osztály esetében beállított Összevont osztály évfolyam jelölés hatására, az osztályba sorolt tanulók Tanügy adatlapjának tetején elérhetővé válik egy új mező, ahol külön-külön megadható, hogy az adott tanuló melyik évfolyamra jár, ezzel a tanulók évfolyamát a statisztikákhoz egyértelműen meg lehet határozni

Az alábbi példában egy 1-3 évfolyamos összevont osztály létrehozását és kezelését mutatjuk be,

...

egy osztály létrehozásával:


Tipp
iconfalse
titleÖsszevont osztályok kezelése - évfolyamonként külön

...

csoportok létrehozásával
  1. Hozzunk létre egy osztályt (pl. '1-3. osztály' néven), amelynél válassza ki az

...

  1. évfolyamok közül az "Összevont" összevont évfolyam értéket!
  2. Hozzunk létre egy

...

  1. csoportot (pl. '

...

  1. 1 évfolyam ' néven) ,

...

  1. amelynek típusa legyen "Iskolai csoport (tanórai célú)", ennek a csoportnak az évfolyama legyen "1" értékű.
  2. Hozzunk létre egy

...

  1. csoportot (pl. '

...

  1. 2 évfolyam ' néven) , amelynek típusa legyen "Iskolai csoport (tanórai célú)",

...

  1. ennek a csoportnak az évfolyama legyen "2" értékű.
  2. Hozzunk létre egy csoportot (pl. '

...

  1. 4 évfolyam ' néven) , amelynek típusa legyen "Iskolai csoport (tanórai célú)", ennek a csoportnak az évfolyama legyen "

...

  1. 3" értékű.
  2. A tanulókat

...

  1. soroljuk be a korábban létrehozott "1-3 osztály"-ba!
  2. Az osztályba járó tanulók Tanügy lapfülének tetején állítsuk be, hogy az egyes tanulók ténylegesen melyik évfolyamra járnak.
  3. A osztályból soroljuk be a tanulókat az évfolyamuknak megfelelő csoportokba, tehát az elsős tanulókat az 1.

...

  1. csoportba, a másodikosokat a 2.

...

  1. csoportba és a harmadikosokat a 3.

...

  1. csoportba!

...

  1. A tantárgyfelosztásban és az órarendben ezután, ha egy órán különböző tantárgyat vagy különböző óraszámban tanulnak a tanulók, akkor

...

  1. a csoportokhoz rendeljük a tanórát, ha azonos tantárgyat

...

  1. és óraszámot osztunk ki, akkor az osztályhoz.


Az összevont osztályok

...

egy osztályként történő létrehozásának az alábbi előnyei vannak:

  • az

...

  • összevont osztály naplóját egy dokumentumban elő lehet állítani,
  • az osztályok között csak egy - összevont - osztály jelenik meg,
  • az összevont osztályba járó tanulók évfolyamát külön-külön, minden, az osztályba sorolt tanuló Tanügy adatlapján külön lehet beállítani, így a statisztikákhoz egyértelműen meghatározni.

Az összevont osztályok egy osztályként történő létrehozásának az alábbi hátrányai vannak:

  • az osztálynaplókat évfolyamonként külön nem lehet

...

  • nyomtatni.

Összevont osztályok kezelése - évfolyamonként külön

...

osztályok létrehozásával (nem ajánlott megoldás)

Az összevont osztályok kezelésének

...

egyik lehetséges módja, ha az

...

osztályokat évfolyamonként külön hozzuk létre a rendszerben, ezekbe csak az adott évfolyamú tanulókat soroljuk be, majd létrehozunk egy iskolai, tanórai célú csoportot, amely a gyakorlatban használatos osztály lesz. Ez a megoldás lehetővé teszi azt, hogy külön osztálynaplókat lehessen előállítani az egyes évfolyamokra, valamint egyértelműen meg lehessen határozni az összevont osztályba járó tanulók tényleges osztályát. 


Figyelem
iconfalse
titleNem ajánlott megoldás

Fontos tudni, hogy ezt a megoldást nem ajánljuk a KRÉTA rendszerben, csak speciális iskolai igények esetén célszerű használni! A Tankerületi Központok által fenntartott intézményekben az összevont osztályokat nem szabad külön évfolyamonként létrehozni!


Az alábbi példában egy 1-3 évfolyamos összevont osztály létrehozását és kezelését mutatjuk be,

...

külön osztályok létrehozásával:


Tipp
iconfalse
titleÖsszevont osztályok kezelése - évfolyamonként külön

...

osztályok létrehozásával
  1. Hozzunk létre egy osztályt (pl. '1

...

  1. . osztály' néven), amelynél az évfolyamot állítsuk

...

  1. az 1. évfolyamra!
  2. Hozzunk létre egy

...

  1. osztályt (pl. '

...

  1. 2. osztály' néven),

...

  1. amelynél az évfolyamot állítsuk az 2. évfolyamra!
  2. Hozzunk létre egy

...

  1. osztályt (pl. '

...

  1. 3. osztály' néven),

...

  1. amelynél az évfolyamot állítsuk az 3. évfolyamra!
  2. Hozzunk létre egy csoportot (pl. '

...

  1. 1-3 összevont' néven) , amelynek típusa legyen "Iskolai csoport (tanórai célú)", ennek a csoportnak az évfolyama legyen "

...

  1. Na" értékű.
  2. A tanulókat

...

  1. az évfolyamuknak megfelelően soroljuk be az egyes osztályokba, tehát az elsős tanulókat az 1.

...

  1. osztályba, a másodikosokat a 2.

...

  1. osztályba és a harmadikosokat a 3.

...

  1. osztályba!
  2. Az összevont osztály mindegyik tanulóját soroljuk be az osztályaikból a 1-3 összevont csoportba. A gyakorlatban ez lesz a összevont osztályunk.
  3. A tantárgyfelosztásban és az órarendben ezután ha egy órán különböző tantárgyat tanulnak a tanulók, akkor

...

  1. az osztályokhoz rendeljük a tanórát, ha azonos tantárgyat akkor

...

  1. a csoporthoz.


Az összevont osztályok

...

külön történő létrehozásának az alábbi előnyei vannak:

  • az

...

  • osztálynaplókat külön is ki lehet nyomtatni (de természetesen az órákat csak egyszer kell beírni),
  • a tanulók évfolyama egyértelműen meghatározható.

Az összevont osztályok

...

külön történő létrehozásának az alábbi hátrányai vannak:

...

  • nem lehet

...

  • egy naplóba előállítani az összevont osztály naplóját,
  • az

...

  • osztályok között több osztály is megjelenik.

Összevont osztályok kezelési módjának összehasonlítása

A KRÉTA rendszerben a fentiek alapján az összevont osztályok kezelését két különböző módon lehet végrehajtani. Az egyes kezelési módok összehasonlítását az alábbi táblázat mutatja be:


Osztályok számaCsoportok számaOsztálynaplók előállításaTanulók évfolyama

...

évfolyamonként külön

...

osztályok 

3

évfolyamonként

...

1-1

1

...

(Összevont vagy Na évfolyamú)

évfolyamonként különböző osztálynaplók

...

meghatározható

...

egy összevont osztály

...

...

összevont osztály

...

1

(Na évfolyamú

...

3

...

)

Minimum annyi, ahány évfolyam van összevonva,

de  lehet ennél több is (fenntartóval egyeztetve)

csak az összevont osztályra lehet osztálynaplót előállítani (1 db)

...

meghatározható