Összevont osztály jelentése
A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről szabályozza az összevont osztályok működésének módját. Ennek értelmében:
4. §(24)
...
összevont osztály: az általános iskola alsó tagozatán, az alapfokú művészeti iskolában, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézményben legalább kettő, legfeljebb négy iskolai évfolyam tanulóiból alkotott osztály, az alternatív program alapján működő iskolák - a kiadott engedélyben meghatározottak szerint - szervezhetnek összevont osztályokat.
Az összevont osztályok heti kötelező tanórai foglalkozását a 27. § (10) szabályozza az alábbi módon:
27. § (10)
...
Ha az összevont osztályban az egyes évfolyamokra a 6. melléklet eltérő mértékű heti kötelező tanórai foglalkozást és az osztályok számára eltérő órakeretet határoz meg, a magasabb évfolyamra megállapított óraszámokat kell alkalmazni.
Összevont osztályok kezelése
A KRÉTA rendszerben az összevont osztályok kezelését alapvetően kétféle módon lehet végrehajtani.
Összevont osztályok kezelése - évfolyamonként külön
...
csoportok létrehozásával
Az összevont osztályok kezelésének
...
másik lehetséges módja, ha az
...
összevont osztályt egy darab osztályként hozzuk létre, majd az évfolyamoknak megfelelő csoportokat készítünk. Ez a megoldás közelebb áll a korábbi - papíralapú naplóvezetési - gyakorlathoz, ugyanakkor ebben az esetben nem lehet az összevont osztályok naplóját évfolyamonként előállítani.
Az Osztály esetében beállított Összevont osztály évfolyam jelölés hatására, az osztályba sorolt tanulók Tanügy adatlapjának tetején elérhetővé válik egy új mező, ahol külön-külön megadható, hogy az adott tanuló melyik évfolyamra jár, ezzel a tanulók évfolyamát a statisztikákhoz egyértelműen meg lehet határozni.
Az alábbi példában egy 1-3 évfolyamos összevont osztály létrehozását és kezelését mutatjuk be,
...
egy osztály létrehozásával:
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Az összevont osztályok
...
egy osztályként történő létrehozásának az alábbi előnyei vannak:
- az
...
- összevont osztály naplóját egy dokumentumban elő lehet állítani,
- az osztályok között csak egy - összevont - osztály jelenik meg,
- az összevont osztályba járó tanulók évfolyamát külön-külön, minden, az osztályba sorolt tanuló Tanügy adatlapján külön lehet beállítani, így a statisztikákhoz egyértelműen meghatározni.
Az összevont osztályok
...
egy osztályként történő létrehozásának az alábbi hátrányai vannak:
...
- az osztálynaplókat évfolyamonként külön nem lehet nyomtatni.
Összevont osztályok kezelése - évfolyamonként külön
...
osztályok létrehozásával (nem ajánlott megoldás)
Az összevont osztályok kezelésének
...
egyik lehetséges módja, ha az
...
osztályokat évfolyamonként külön hozzuk létre a rendszerben,
...
ezekbe csak az adott évfolyamú tanulókat soroljuk be, majd létrehozunk egy iskolai, tanórai célú csoportot, amely a gyakorlatban használatos osztály lesz. Ez a megoldás
...
lehetővé teszi azt, hogy külön osztálynaplókat lehessen előállítani az egyes évfolyamokra, valamint egyértelműen meg lehessen határozni az összevont osztályba járó tanulók tényleges osztályát.
Az alábbi példában egy 1-3 évfolyamos összevont osztály létrehozását és kezelését mutatjuk be,
...
külön osztályok létrehozásával:
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Az összevont osztályok
...
külön történő létrehozásának az alábbi előnyei vannak:
- az
...
- osztálynaplókat külön is ki lehet nyomtatni (de természetesen az órákat csak egyszer kell beírni),
- a tanulók évfolyama egyértelműen meghatározható.
Az összevont osztályok
...
külön történő létrehozásának az alábbi hátrányai vannak:
...
- nem lehet
...
- egy naplóba előállítani az összevont osztály naplóját,
- az
...
- osztályok között több osztály is megjelenik.
Összevont osztályok kezelési módjának összehasonlítása
A KRÉTA rendszerben a fentiek alapján az összevont osztályok kezelését két különböző módon lehet végrehajtani. Az egyes kezelési módok összehasonlítását az alábbi táblázat mutatja be:
Osztályok száma | Csoportok száma | Osztálynaplók előállítása | Tanulók évfolyama |
---|
...
évfolyamonként külön |
---|
...
osztályok |
---|
3
évfolyamonként |
...
1-1 | 1 |
...
(Összevont vagy Na évfolyamú) | évfolyamonként különböző osztálynaplók |
...
meghatározható |
...
egy összevont osztály |
---|
...
...
1 összevont osztály |
...
1
...
(Na évfolyamú |
...
3
...
) | Minimum annyi, ahány évfolyam van összevonva, de lehet ennél több is (fenntartóval egyeztetve) | csak az összevont osztályra lehet osztálynaplót előállítani (1 db) |
...
meghatározható |