Oldalfa
Ugrás a metaadatok végére
Ugrás a metaadatok elejére

A felület megnyitását követően itt tekinthetőek meg az intézmény alapadatai, működési és feladatellátási helyeire vonatkozó információk.

Intézmény

Az intézmény és a KRÉTA rendszer kapcsolata

A KRÉTA rendszer alapegysége az intézmény. Az intézmény lehet önálló nevelési-oktatási intézmény és tagintézmény is.

Alapesetben egy intézményhez egy KRÉTA rendszer tartozik. Ekkor az intézmény összes feladatellátási helyét és ellátott feladatát egy rendszerben kezeli, tehát a rendszerében minden olyan feladatellátási helyet és hozzá tartozó feladatot meg kell adni, ahol adminisztrációt folytat.

Speciális esetben egy intézménynek több KRÉTA rendszere is lehet. Ebben az esetben csak azon feladatellátási helyeket és ellátott feladatot kell rögzíteni rendszerben, amelyeket az adott KRÉTA rendszerben adminisztrálnak.

Intézmény fogalma

A KRÉTA rendszer intézménye az az egység, amely önálló tantárgyfelosztást és elektronikus naplót kezel vagy önálló ügyvitellel rendelkező feladatellátási helyként működik.

Működési helyek

A működési hely fogalma és funkciója

A működési hely a KRÉTA rendszerben bevezetett egységes fogalom, amely az intézmény fizikai feladatellátási helyének felel meg. Egy intézménynek több működési helyet is megadhatunk, de rögzíteni kell hozzá a működési hely típusát is. Működési hely típusai az alábbiak lehetnek:

  • székhely (csak egy ilyen működési helyet adhatunk meg, amely az intézmény székhelyét azonosítja)
  • telephely,
  • tagintézmény.

Tanévek kezelése

Kérjük mindig vegye figyelembe, hogy a működési helyek létrehozása, törlése, módosítása mindig abban a tanévben történik, amelyiket korábban kiválasztott! 

 További információk a tanévek kezeléséről

A KRÉTA rendszerbe adminisztrátori jogkörrel belépve minden esetben automatikusan az aktuális tanév kerül betöltésre. A menüsor fölött található az intézmény azonosító kódja, és rövid neve, valamint ez alatt látható az aktuális tanév. A tanév nevére, vagy a mellette található lenyitás ikonra kattintva kiválaszthatók a rendszerünkben már lezárt korábbi tanévek, illetve itt találjuk meg nyári időszakban a következő tanév előkészítési felületét is. 

Bármelyik tanévet kiválasztva a rendszer minden menüpontjában a kiválasztott tanév adatai lesznek találhatók.

Abból a célból, hogy könnyű legyen megkülönböztetni az aktuális és a következő tanévet, a következő tanévben a KRÉTA rendszer fejlécének a színe eltér az aktuális tanévi színtől.

Tanévek kiválasztása

Kérjük, minden esetben fokozattan ügyeljenek arra, hogy ha több tanévet kezelnek egyszerre, akkor NE! egy böngésző külön lapfülein használjanak több KRÉTA belépést!

Javasoljuk, hogy két különböző böngészőprogramot használjon!

Fontos tudni, hogy a beállítások módosítása mindig csak azt a tanévet érinti, amely ki van választva.

Az alábbiakban - a tanévek kezelésével kapcsolatos - tippeket és trükköket ismertetünk, amelyek segíthetik jobban megérteni a tanévek kezelésének elvét. 


Tippek és trükkök

Ha egy tantárgy oktatása a következő évben megszűnik (pl. kifutó rendszerben), akkor a következő tanév kiválasztása után lehetőségünk van törölni a tantárgyat. Ebben az esetben az aktuális - ill. összes korábbi tanévben - a tantárgy megőrzésre kerül, csak a következő tanévben fog eltűnni a rendszerből.

Ha egy pedagógusnak pl. a besorolási fokozata megváltozik az új tanévben, akkor ezt is kezelhetjük a tanévek váltásával. Ha az aktuális tanévben még "pedagógus I", de következő tanévtől átlép a "pedagógus II" fokozatba, akkor a következő tanév kiválasztása után módosíthatjuk a tanár munkaügyi adatait. Ebben az esetben az aktuális - ill. összes előző tanévben - a pedagógus továbbra az akkori időszaknak megfelelő pedagógus fokozatában marad ( "pedagógus I"), csak az új tanévtől fog megváltozni a besorolási fokozata.

Alapértelmezett működési hely

A rendszerben telepítéskor alapértelmezett értékben megjelenik egy Működési hely „Működési hely” néven, valamint egy ahhoz kapcsolódó „Na” (Nincs adat) ellátott oktatási-nevelési feladat.

Kérjük, hogy ezt az értéket minden esetben pontosítsák és állítsák be a megfelelő adatokra!

Működési hely létrehozása

A KRÉTA rendszerben a működési helyek létrehozását az alábbi módon lehet végrehajtani:

A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'INTÉZMÉNYI ADATOK' blokkjának 'Intézmény' menüpontját!


nyomógombra kattintva kezdeményezhetjük az új működési hely adatainak megadását!

A működési helyek adatait tartalmazó ablakban adjuk meg a működési hely adatait!

Az adatok megadása után a gombra kattintva lehet elmenteni az adatokat. A mentés után a működési helyek listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program.

Kötelező adatok megadása

A működési helyek adatainál a csillaggal jelölt adatok megadása kötelező!

Abban az esetben, ha valamelyik kötelező adatot nem adtuk meg, akkor a program figyelmeztető üzenetet küld, hogy mely adat/adatok megadása kötelező!

A működési helyek adatai

A KRÉTA rendszer a működési helyek esetében az alábbi adatokat kezeli:

ADATCSOPORT

MEGNEVEZÉS

TARTALOM

SPECIALITÁS

ALAPÉRTELMEZÉS

LEÍRÁS

ALAPADATOK

Működési hely neve

A működési hely neve tetszőleges.

KÖTELEZŐ

Olyan nevet válasszunk a működési hely nevének, azaz a pontos címnek, mely egyértelműen beazonosítja számunkra az intézmény fizikai helyét.


Működési hely azonosító

A működési hely tetszőleges, rövid neve.



A működési hely azonosítója lehet pl. egy szám is, mely az intézmény fizikai helyeit bizonyos szempont szerint rangsorolja.


Irányítószám

A működési hely irányítószámát ki tudjuk választani a gombra kattintva a lenyíló listából.

KÖTELEZŐ


A működési hely címének irányítószáma


Helység név

A működési hely helységének nevét ki tudjuk választani a gombra kattintva a lenyíló listából.

KÖTELEZŐ


A működési hely címének helyiségneve.


Közterület név

A működési hely közterületének neve.

KÖTELEZŐ


A működési hely címében a közterület elnevezése.


Közterület jellege

A működési hely közterületének jellegét ki tudjuk választani a gombra kattintva a lenyíló listából.

KÖTELEZŐ


A működési hely címében a közterület jellegének kiválasztása.


Házszám

A működési hely házszáma.

KÖTELEZŐ


A működési hely címében a házszám.


Emelet

Megadhatjuk, hogy a működési hely mely emeleten van.



A működési hely címében az emelet megadása (ha van)


Ajtó

Megadhatjuk a működési hely ajtó számát.



A működési hely címében az ajtó megadása (ha van)


Telefonszám

Megadhatjuk a működési hely telefonszámát.



A működési hely hivatalos telefonszáma


Fax

Megadhatjuk a működési hely faxszámát.



A működési hely hivatalos fax száma


E-mail cím

Megadhatjuk a működési hely e-mail címét.



A működési hely hivatalos e-mail címe


Működési hely típusa

A működési hely típusát kiválaszthatjuk a gombra kattintva a lenyíló listából.

KÖTELEZŐ


A működési hely típusát állítsuk székhelyre, ha a vezető munkahelye itt található.

A működési hely típusát állítsuk tagintézményre, ha a tagintézmény-vezető munkahelye itt található.


Tagintézmény vezetője

Megadhatjuk a tagintézmény vezetőjének nevét.



"Tagintézmény" Működési hely típus esetén megjelenő mező.


A telephely anyaintézménye 

Azt a működési helyet kell kiválasztani a listából, amelynek telephelye ez a hely.



"Telephely" Működési hely típus esetén megjelenő mező.

Működési helyek listája

A működési helyeket a menüsorból a 'Nyilvántartás' főmenü 'INTÉZMÉNYI ADATOK' blokkjának 'Intézmény' menüpontjában érhetjük el.

A listában megjelenített adatmezők

A működési helyek listájában a 'Működési hely neve', a 'Működési hely azonosító', a 'Város', a 'Működési hely típusa' jelenik meg. A fejlécben ezekre kattintva lehet módosítani a működési helyek listájának rendezési sorrendjét!

Működési hely adatainak módosítása

A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'INTÉZMÉNYI ADATOK' blokkjának 'Intézmény' menüpontját!

A működési helyek főbb adatait tartalmazó sorok jobb szélén található ikonra kattintva kezdeményezhetjük a működési hely adatainak módosítását.

A kiválasztott működési hely adatait tartalmazó ablakban módosíthatjuk a működési hely jellemzőit.

Az adatok módosítása után a  gombra kattintva lehet elmenteni a változtatásokat. A sikeres mentés után a működési helyek listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program.

Adatok módosításának hatása

A KRÉTA rendszerben az adatok módosításának a legtöbb esetben az adott tanévre nézve visszamenőleges hatása van. Ha például egy működési hely nevét módosítjuk a programban, akkor ennek hatása a tanév kezdetéig visszamenőleges lesz, tehát a működési hely korábbi kapcsolatainál is módosulni fognak az adatok.

Működési hely törlése

A KRÉTA rendszerben a tévesen vagy hibásan felvett működési helyek törlésére is van lehetőség. Általános szabályként elmondható, hogy biztonsági okokból csak akkor lehet egy elemet törölni, ha nem létezik hozzá kapcsolat, de az is előfordulhat, hogy bizonyos elemek egyáltalán nem törölhetők. A működési helyek törlését az alábbi módon lehet végrehajtani:

A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'INTÉZMÉNYI ADATOK' blokkjának 'Intézmény' menüpontját!

A működési helyek adatait tartalmazó sorok jobb szélén található ikonra kattintva kezdeményezhetjük a működési hely törlését!

A törlés előtt egy ablakban megjelenik a törlési folyamat megerősítése! "Biztosan törli?"

Az gombra kattintva lehet megerősíteni a törlést! A  nyomógombra kattintva megszakíthatjuk a törlési folyamatot!

A törlés megerősítése után a program ellenőrzi, hogy a működési hely törölhető-e? Abban az esetben, ha a működési hely nem törölhető, akkor egy hibaablakban megjelenik annak az oka, hogy a működési hely miért nem törölhető.

Ha a törlés sikeresen megtörtént, akkor egy üzenetablakban megjelenik a sikeres törlési művelet nyugtázása! A sikeres törlés után a működési helyek listáját tartalmazó oldalra lép vissza a program.

Törlések érvényessége

Fontos tudni, hogy a KRÉTA rendszerben a törlés mindig a kiválasztott tanévre vonatkozik! Ha pl. egy termet vagy tantárgyat az adott tanévben törlünk, akkor a korábbi tanévekben továbbra is elérhető lesz a rendszerben!

Működési helyek adatainak megtekintése

A működési helyek adatainak megtekintése lehetőséget biztosít, hogy a KRÉTA programban olvasási jogosultsággal megnézhessük a működési helyek adatait. Az adatok megtekintéséhez az alábbi műveleteket kell végrehajtani a programban:

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'INTÉZMÉNYI ADATOK' blokkjának 'Intézmény' menüpontját!

A működési helyek adatait tartalmazó sorok jobb szélén található  ikonra kattintva kezdeményezhetjük a kiválasztott működési hely adatainak megtekintését!

Az ablak bezárásához kattintsunk az ablak alján található gombra!

ADATCSOPORT

MEGNEVEZÉS

Alapadatok

Működési hely neve


Irányítószám


Helység név


Közterület név


Közterület jellege


Házszám


Emelet


Ajtó


Telefonszám


Fax


E-mail cím


Működési hely azonosító


Vezetője

Működési helyek adatainak exportálása

A KRÉTA rendszerben lehetőség van a működési helyek adatainak Excel táblázatba történő exportálására. Az exportálás végrehajtásához az alábbi műveleteket kell végrehajtani:

  1. A menüsorban válasszuk a 'Nyilvántartás' menü 'INTÉZMÉNYI ADATOK' blokkjának 'Intézmény' menüpontját!

  2. A Működési helyek adatainak exportálásához az gombra állva, kattintsunk a megjelenő  feliratra!

  3. Az exportálás után - a böngészőprogram beállításaitól függően - automatikusan letöltődik az Excel táblázat!

Intézmény adatainak szerkesztése
Működési/Feladatellátási helyek

Az alábbi videóban megtekinthető az intézmény adatainak szerkesztése a KRÉTA rendszerben, tovább a működési helyek felvétele és feladatellátási helyek rögzítése.

Feladatellátási helyek

Feladatellátási hely törvényi meghatározása

A 2011. évi CXC. törvény 4. §-a szabályozza a feladatellátási hely fogalmát, amely az a cím, ahol a köznevelési intézmény alapító okiratában, szakmai alapdokumentumában foglalt feladat ellátása történik.

2013-tól az Oktatási Hivatal úgy alakította át a statisztikai adatközlést, hogy minden statisztikai feladatellátási helyhez rögzíteni kell egy pontos címet is, így minden épületre külön-külön is lebonthatóvá válnak a legfőbb adatok. 

Feladatellátási hely kapcsolata az ellátott köznevelési feladattal

A KRÉTA rendszer alkalmas az eltérő szerkezetű statisztikai lekérdezések kiszolgálására is, hiszen az intézményi adatokat az intézmény feladatellátási helye(i)hez (székhely, tagintézmény, telephely) rendelt ellátott feladattal azonosítja. Ilyen értelemben a feladatellátási hely egyrészről azonosít egy székhelyet, telephelyet, tagintézményt (ezt a KRÉTÁ-ban működési helynek nevezzük), továbbá az ott ellátott köznevelési feladatot is. A kettő együttesen adja meg a konkrét feladatellátási helyet. 

Feladatellátási helyek a KRÉTA rendszerben

A KRÉTA rendszerben tehát először fel kell venni az intézmény működési helye(i)t (székhely vagy telephely vagy tagintézmény), majd utána az egyes működési helyekhez hozzá kell rendelni az ott ténylegesen ellátott köznevelési feladatot. 

Feladatellátási helyek kapcsolata

A KRÉTA rendszerben kezelt legtöbb elem (pl. osztály, csoport, alkalmazott stb.) általában egy feladatellátási helyhez köthető, azonban vannak olyan adatok is (például termek), amelyek csak a működési helyhez kapcsolódnak. 

  • Címkék nélkül