Oldalfa
Ugrás a metaadatok végére
Ugrás a metaadatok elejére

Alapelvek

A magatartás, szorgalom és tanulmányi előmenetel értékelésének alapjait a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (Nkt.) 54.§-a írja le.

A legfontosabb elvek a törvényből:

  • Az értékelést a pedagógus végzi.
  • A magatartást és szorgalmat az osztályfőnök értékeli, minősíti az osztályban tanító pedagógusok véleményének kikérésével.
  • A félévi és év végi osztályzatot az évközi érdemjegyek határozzák meg.
  • Érdemjegy és osztályzat nem lehet fegyelmezési eszköz

A nevelőtestület szerepe az értékeléseknél

Az  Nkt. 54.§ (5) alapján a magasabb évfolyamba lépésről a nevelőtestület dönt, ezért a tanév végén mindenképpen lennie kell osztályozó értekezletnek. Az alább jelzett szakasz azt is megerősíti, hogy a pedagógus/osztályfőnök értékel. Az  Nkt. 54.§ (6) alapján a nevelőtestület bizonyos feltételek fennállása esetén módosíthatja az osztályzatot:

  1. Csak a tanuló javára teheti ezt meg, tehát nem ronthat az értékelésen. 
  2. Csak akkor teheti meg, ha az osztályzat jelentős mértékben eltér a tanév közben adott érdemjegyek átlagától, és erre a pedagógus nem tud elfogadható magyarázatot adni. 

Pedagógiai program szerepe

Az eltérő értékeléseket minden esetben a pedagógiai programban kell meghatározni. A program kötelező tartalmi elemeit a 20/2012 EMMI rendelet 7.§ (1) bekezdése sorolja fel. Ennek bi) pontja szerint a pedagógiai program meghatározza „a tanuló tanulmányi munkájának írásban, szóban vagy gyakorlatban történő ellenőrzési és értékelési módját, diagnosztikus, szummatív, fejlesztő formáit, valamint a magatartás és szorgalom minősítésének elveit.” Vagyis ha nem alkalmaz a törvénytől eltérő értékelést, akkor nem szükséges felsorlni, hogy milyen minősítéseket ad az iskola hanem azt, hogy milyen szempontok szerint történik az értékelés. 

A törvény szerint a szülő nem befolyásolhatja az értékelést, az értékelés miatt csak akkor indíthat eljárást, ha az jogszabályt sért, vagy a pedagógiai programnak nem megfelelően történt, vagyis olyasmire kapott jegyet a gyerek, amit a pedagógiai program szerint nem is kellene tudnia, vagy a pedagógiai programban leírt elveket nem tartották be az értékelés során

Érdemjegyek és osztályzatok

Az Nkt. 54.§ (2)-(4) meghatározza a tantárgyak, a magatartás és a szorgalom értékelésekor adható érdemjegyeket és osztályzatokat. Ettől eltérő értékelést is lehet alkalmazni a pedagógiai program szerint. Arra azonban nincs lehetőség, hogy új fokozatot vezessenek be, ezért nem felel meg a jogszabálynak az, ha a tantárgyi dicséretben részesülő tanulónak „jeles” helyett pl „kitűnő”-t adnak! Ezt nem lehet, még akkor sem, ha leírják a pedagógiai programban. Jelest kell adni, a tantárgyi dicséretet pedig a megjegyzés rovatban feltüntetni. A törvény azt is kimondja, hogy elsőben félévkor és év végén, illetve másodikban félévkor szöveges értékelést kell adni. 

Értékelési rendszer 1950 óta: tantárgyi öt-, az általános iskolai magatartás és a szorgalom négyfokozatú skálán történik.



Érdemjegyek és osztályzatok
A tanuló tudásának értékelésénél és minősítésénéljeles (5)

jó (4)

közepes (3)

elégséges (2)

elégtelen (1)


A tanuló magatartásának értékelésénél és minősítésénélpéldás (5)

jó (4)

változó (3)

rossz (2)


A tanuló szorgalmának értékelésénél és minősítésénélpéldás (5)

jó (4)

változó (3)

hanyag (2)



Szöveges minősítés
Az első évfolyamon félévkor és év végén, a második évfolyamon félévkorkiválóan teljesített

jól teljesített

megfelelően teljesített

felzárkóztatásra szorul


Mulasztások

A 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 51.§ (7)-(8) alapján, ha a mulasztások mértéke egy tanítási évben (igazolt és igazolatlan együtt) az alapfokú nevelés-oktatás és a középfokú nevelés-oktatás szakaszában meghaladja a 250 órát, vagy az iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítő szakaszában az elméleti tanítási órák 20%-át, vagy az alapfokú művészeti iskolában a tanítási órák egyharmadát, vagy egy adott tantárgy esetén a tanítási órák 30%-át, akkor:

  • Amennyiben a tanulónak van elég érdemjegye, a szaktanár lezárhatja. 
  • Ha nincs, a nevelőtestület dönti el, hogy tehet-e osztályozó vizsgát és ennek alapján került megállapításra az év végi értékelése.
  • Ha nem tehet osztályozó vizsgát  (ilyen döntés feltétele, hogy a tanuló igazolatlan mulasztásainak száma meghaladja a 20 tanórai foglalkozást, és az iskola eleget tett a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 51.§ (3) bekezdésben meghatározott értesítési kötelezettségének), akkor tanulmányait évfolyamismétléssel folytathatja. 

Osztályozó vizsga

A 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 64.§ (2)-(6)  alapján az osztályozó vizsga nem keverendő össze a javító vizsgával! Utóbbi az év végi elégtelen osztályzat javítására szolgál, míg az osztályozó vizsga az év végi osztályzat megállapítására.

Osztályozó vizsgát az alábbi - leggyakrabban előforduló esetekben - lehet tennie a tanulónak:

  • akit hiányzásai miatt nem tudnak osztályozni, és a nevelőtestület engedélyezte neki a vizsgát,
  • aki különbözeti vizsgát tesz,
  • magántanuló.

Ennek megfelelően az osztályozó vizsga eredménye függvényében is lehet javító vizsgát tenni, vagyis az osztályozó vizsgát úgy kell szervezni, hogy legyen idő a javítóvizsgára való felkészülésre. A jogszabály azt is kimondja, hogy a vizsgát az adott tanítási évben kell megszervezni! Elterjedt nézet, hogy a készségtárgyakból nem kell vizsgát tenni, de ilyet sehol nem ír a jogszabály. Akkor nem kell vizsgát tenni egy tantárgyból, ha annak értékelése alól a tanuló fel van mentve, vagy ha a tantárgy tanulása alól felmentést kapott, ennek azonban külön szabályai vannak. 

Javítóvizsga

A 20/2012 EMMI rendelet 64.§ (7)-(8) alapján a javítóvizsga a nem megfelelő eredmény esetén történik, kötelezni senkit nem lehet rá, ilyet tehát minden esetben csak lehetősége van a tanulónak a javítóvizsgára, de nem kötelezhető.

A javítóvizsga leggyakrabban előforduló esetei a következők:

  • Ha legfeljebb 3 tantárgyból elégtelen osztályzatot kapott (akár normál értékelés, akár osztályozó vizsga során).
  • Ha saját hibájából nem jelent meg, vagy késve jelent meg az osztályozó vizsgán.
  • Javítóvizsgát augusztus 15. és 31. között lehet tartani.

A magatartás és szorgalom értékelésének alapelvei

A magatartás, szorgalom értékelésére az iskolaközösség által elfogadott normákat kell alkalmazni és ezt a pedagógiai programban rögzíteni. Az alábbiakban egy példa szerepel a magatartás és szorgalom értékelésének általános elveiről, de minden intézmény ettől eltérően is alkalmazhatja az értékeléseket:

magatartás érdemjegye az életkori sajátosságokhoz igazodva fejezzek ki a közösséghez, annak tagjaihoz való viszonyt ( felelősségérzet, a közösség érdekében végzett tevékenység, viselkedés, hangnem).

szorgalom értékelése az egyéni képességeket és körülményeket mérlegelve fejezze ki a tanulmányi munkához való viszonyt ( rendszeresség, pontosság, önállóság, kötelességtudat).

  • A magatartás és szorgalom minősítésrendszerét az osztályfőnök a tanév elején ismerteti a tanulókkal és a szülőkkel.

  • Az osztályfőnök és az osztály szükség szerint, de legalább félévenként értékeli a tanulók magatartását, szorgalmát, a tapasztalatokról tájékoztatja a szülőket ( szülői értekezlet).

Félévkor és év végén a tanulók magatartás és szorgalom minősítését az osztályfőnök az ODB és az osztályban tanító tanárok véleményének meghallgatásával állapítja meg.

magatartás jegyek elbírálása során figyelembe kell venni

  • a tanuló személyiségének előző évhez viszonyított pozitív vagy negatív változását

  • a közösség érdekeivel való azonosulás szintjét

  • a közösség érdekében végzett tevékenységet

Példás magatartású az a tanuló,

    • aki betartja a Házirend követelményeit, viselkedése tanórán és azon kívül példamutató

    • a rábízott feladatokat példamutatóan ellátja

    • nincs igazolatlan órája, és legfeljebb osztályfőnöki figyelmeztetése van

 magatartású az a tanuló,

    • aki a Házirend követelményeit általában megtartja

    • tanórai és azon kívüli viselkedése jó

    • a közösség érdekében vállalt feladatait ellátja

    • 1-2 igazolatlan órája és legfeljebb osztályfőnöki intője van

Változó magatartású az a tanuló,

    • aki a Házirend követelményeit gyakran nem tartja be

    • tanórai és azon kívüli viselkedése kifogásolható

    • a rábízott feladatok ellátásában nem megbízható

    • maximum 10 igazolatlan órája, illetve osztályfőnöki intője van

Rossz magatartású az a tanuló

    • aki rendszeresen, illetve súlyosan vét a Házirend követelményei ellen

    • hangvétele, viselkedése durva, vagy szándékosan árt a közösségnek

    • 11-nél több igazolatlan órája, illetve igazgatói intője van

szorgalom jegyek elbírálása során figyelembe kell venni:

  • a tanuló képességeit, és egybevetni az elért tantárgyi eredményekkel

  • a tanuló otthoni körülményeit

  • a szorgalom jegy ennek megfelelően eltérhet a tantárgyi érdemjegyektől

Példás szorgalmú az a tanuló, aki

    • képességeihez és körülményeihez képest a maximális teljesítményt nyújtja

    • Az órákon aktív, rendszeres munkát végez, teljesítménye egyenletes

    • céltudatos, önellenőrzésre képes

 szorgalmú az a tanuló, aki

    • az órákon figyel, aktív, feladatait elvégzi

    • egyenletesen, megbízhatóan dolgozik

Változó szorgalmú az a tanuló, aki

    • ingadozó teljesítményt nyújt, munkája rendszertelen, önellenőrzése fejletlen

    • az órákon passzív

Hanyag szorgalmú az a tanuló, aki

    • feladatait nem végzi el,egy vagy több tárgyból elégtelen minősítést szerzett

  • Címkék nélkül