A KRÉTA rendszert minden intézmény a saját elérési útján keresztül láthatja. Az intézményi rendszerek telepítésekor minden intézmény számára készül egy, vagy két lehetséges intézményi kódnév, amely publikálásra kerül. Az intézményi kódnév csak az angol abc kisbetűit, valamint számokat tartalmazhat.
Az intezmenykodnev minden intézmény számára egyedi, amelyet alapesetben az intézmény fenntartójával kötött szerződéskor határoztunk meg. Amennyiben az elérési utat ismeri, kérjük, másolja be egy böngészőprogram elérési sávjába, majd nyomja le az Enter billentyűt.
Amennyiben a KRÉTA rendszer felülete ezt követően nem érhető el, kérjük ellenőrizze a belépéshez szükséges feltételeket.
Informatikai problémák megoldása
KRÉTA rendszer felépítése
A KRÉTA rendszer - mint a legtöbb webalapú rendszer - elosztva, több központi szerveren működik. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a szerver éppen nem elérhető (például frissítés alatt van), akkor a rendszer teljes egésze elérhetetlen. A KRÉTA rendszer szerverének üzemeltetése - az intézmény fenntartójától és KRÉTA szerződésétől függően - több különböző helyszínen lehet, azonban minden ilyen infrastruktúrán a KRÉTA rendszer terméktámogatása a szerződések értelmében biztosítja a rendszer legfrissebb verzióját, valamint folyamatos frissítését és hibaelhárítását.
Mit tegyünk ha nem érhető el a KRÉTA rendszer?
Amennyiben az intézményi rendszere nem elérhető, kérjük, az alábbi folyamat lépéseit vizsgálja meg.
- Vizsgálja meg, nem karbantartás folyik-e épp a rendszeren!
- Amennyiben a KRÉTA rendszer felülete Karbantartást jelez, kérjük, hogy várjon türelemmel, ameddig a karbantartás befejeződik.
- Amennyiben a felület már jelentős idő (8+ óra) óta karbantartást jelez, amelyről korábban a rendszer üzemeltetője nem küldött értesítést, úgy kérjük jelezzék ezt ügyfélszolgálatunk felé a problémát!
- Vizsgálja meg, hogy működik-e az internetkapcsolata!
- Amennyiben nem működik az internetkapcsolat, a KRÉTA rendszer nem lesz elérhető.
- Vizsgálja meg, hogy megfelelő URL-t (linket, elérési utat) adott-e meg a böngészőben, ellenőrizze, hogy a https:// kifejezéssel kezdődik-e a webcím!
- Vizsgálja meg a hibaoldal tartalmát az ott megjelenő üzenetet!
- Amennyiben a KRÉTA rendszer hibaoldalt jelez, kérjük, cselekedjen annak tartalma szerint, vagy amennyiben nem kínál javítási lehetőséget, vegye fel a kapcsolatot ügyfélszolgálatunkkal!
A KRÉTA weboldalak és a hálózat elérése
A KRÉTA rendszerek webcímének elérése csak a megfelelő ügyféloldali beállításokkal lehetséges. Az Internet elérésének ellenőrzése után is előfordulhat, hogy bizonyos weboldalakat - különös tekintettel a gyakran használt webcímekre - a számítógép nem tud megjeleníteni.
Az internet szolgáltatók az ügyféloldali IP címeket és a DNS szerver elérhetőségét a legtöbb esetben dinamikusan állítják be, így más településen vagy más szolgáltató (pl. Sulinet) esetében ezek a beállítások módosulnak és ott már elérhető, használható a rendszer. A probléma azonosításához ill. megoldásához az alábbiak ellenőrzését javasoljuk:
- kérjük ellenőrizzék a PING parancs kiadásával, hogy a KRÉTA weboldal címet a DNS szerver helyesen oldja-e fel? A PING parancsra - a Fenntartói rendszerekben meglévő biztonsági beállítások miatt - válasz nem fog érkezni, de a helyes IP cím ellenőrizhető. A PING parancsról további információkat az alábbi oldalon olvashat: https://hu.wikipedia.org/wiki/Ping
- a probléma pontosabb azonosítására javasoljuk, hogy próbálják meg más DNS szerver beállítást (pl. a Google által ingyenesen biztosított 8.8.8.8 IP címen levő szerver) a hálózati konfigurációban. A Google Public DNS szolgáltatásról az alábbi címen olvashat részletes útmutatót: https://hu.wikipedia.org/wiki/Google_Public_DNS
- A DNS szerverek problémáinak megoldására hasznos lehet az ipconfig /flushdns parancs is, amely törli a számítógépén eltárolt, esetlegesen hibás DNS bejegyzéseket. A parancsról részletes útmutatót a https://help.ea.com/hu-hu/help/pc/how-to-flush-dns-cache-for-windows/ linken olvashat.
Megjelenítési és teljesítményproblémák ellenőrzése és kezelése
A KRÉTA rendszerek egy nagyteljesítményű, központi infrastruktúrán működnek, azonban előfordulhatnak olyan időszakok amikor a rendszer válaszidejei hosszabbak lehetnek. Ha a KRÉTA használata során többször előfordul, hogy a rendszer lassan reagál vagy a felület nem jelenik meg a szokásos módon, célszerű az alábbiakat ellenőrizni.
- Vizsgáljuk meg a gépünk Internet kapcsolatának állapotát és sebességét. Az ellenőrzéshez használhatunk webes sebességmérő alkalmazásokat is (pl: http://www.speedtest.net/), amelyek képesek a kapcsolat válaszidejeit ill. a letöltési-feltöltési sebességet ellenőrizni.
- Abban az esetben ha az Internet kapcsolatunk lassú, előfordulhat, hogy a KRÉTA weboldalak nem helyesen jelennek meg. Ilyenkor célszerű a CTRL-F5 gombbal törölni a lokális gyorsítótár tartalmát majd frissíteni az oldalt.
- Vizsgáljuk meg, hogy esetleg más weboldalak vagy webes alkalmazások esetében is tapasztalunk-e hibákat. Célszerű ilyen esetben nem egyszerű oldalakat, hanem összetettebb weboldalakat, webes alkalmazásokat (pl. levelező programok) megvizsgálni.
- Ha a KRÉTA rendszer használata lassú akkor ellenőrizzük, hogy ez csak egy adott helyen fordul elő (pl. iskolában) vagy ugyanez a jelenség fennáll ha pl. otthonról vagy mobilneten keresztül használjuk.
- Amennyiben van lehetőségünk célszerű másik számítógépen is ellenőrizni, hogy ott is előfordul a lassú vagy hibás működés?
- A különböző ingyenes alkalmazások előszeretettel telepítenek különböző kiegészítőket (plug-in) a böngészőprogramokba, amelyek jelentősen lelassíthatják a weboldalak kezelését. Ellenőrizzük és tiltsuk le vagy töröljük ezeket a felesleges kiegészítőket.
Abban az esetben ha a hiba tartósan jelentkezik, akkor a hibabejelentésébe feltétlenül írja meg, hogy:
- melyik iskolában használja a KRÉTA rendszert, milyen szerepkörben?
- melyek a számítógépének legfontosabb paraméterei (CPU, memória)
- milyen verziójú böngészőprogramot használ?
- milyen időszakban és honnan (iskola, otthon) tapasztalta a hibákat?
- ki az Internetszolgáltató abban a hálózatban ahol a hiba jelentkezik?
- tapasztalta-e, hogy más weboldalak is lassan jelennek meg vagy csak a KRÉTA programban volt észrevehető a lassulás?
- ha a felület hibásan jelenik meg, akkor küldje el a képernyőképeket is a probléma pontosabb azonosítására.
A KRÉTA rendszerbe kizárólag az arra jogosult felhasználók léphetnek be. A belépéshez minden esetben meg kell adnia felhasználónevét és titkos jelszavát!
A KRÉTA rendszer telepítése után automatikusan létrejön egy alapértelmezett felhasználó (admin) valamint a hozzá tartozó jelszó is, amely segítségével első alkalommal be lehet jelentkezni a programba.. Amennyiben intézménye a jelszót elfelejtette, és más, korábban felvett adminisztrátor nincs a rendszerben, kérjük vegye fel a kapcsolatot ügyfélszolgálatunkkal.
A felhasználói profilbeállításokban lehetőségünk van a jelszavak megváltoztatására, módosítására. A jelszavakban nem javasoljuk az ékezetes karakterek használatát!