A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről szabályozza az összevont osztályok működésének módját. Ennek értelmében:
4. §(24) összevont osztály: az általános iskola alsó tagozatán, az alapfokú művészeti iskolában, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézményben legalább kettő, legfeljebb négy iskolai évfolyam tanulóiból alkotott osztály, az alternatív program alapján működő iskolák - a kiadott engedélyben meghatározottak szerint - szervezhetnek összevont osztályokat.
Az összevont osztályok heti kötelező tanórai foglalkozását a 27. § (10) szabályozza az alábbi módon:
27. § (10) Ha az összevont osztályban az egyes évfolyamokra a 6. melléklet eltérő mértékű heti kötelező tanórai foglalkozást és az osztályok számára eltérő órakeretet határoz meg, a magasabb évfolyamra megállapított óraszámokat kell alkalmazni.
A KRÉTA rendszerben az összevont osztályok kezelését alapvetően kétféle módon lehet végrehajtani.
Összevont osztályok kezelése - évfolyamonként külön osztályok létrehozásával
Az összevont osztályok kezelésének egyik lehetséges módja ha az osztályokat évfolyamonként külön hozzuk létre a rendszerbe, ezekbe csak az adott évfolyamú tanulókat soroljuk be, majd létrehozunk egy iskolai, tanórai célú csoport amely a gyakorlatban használatos osztály lesz. Ez a megoldás lehetővé teszi azt, hogy külön osztálynaplókat lehessen előállítani az egyes évfolyamokra, valamint egyértelműen meg lehessen határozni az összevont osztályba járó tanulók tényleges osztályát.
Az alábbi példában egy 1-3 évfolyamos összevont osztály létrehozását és kezelését mutatjuk be, külön osztályok létrehozásával:
Összevont osztályok kezelése - évfolyamonként külön osztályok létrehozásával
- Hozzunk létre egy osztályt (pl. '1. osztály' néven), amelynél az évfolyamot állítsuk az 1. évfolyamra!
- Hozzunk létre egy osztályt (pl. '2. osztály' néven), amelynél az évfolyamot állítsuk az 2. évfolyamra!
- Hozzunk létre egy osztályt (pl. '3. osztály' néven), amelynél az évfolyamot állítsuk az 3. évfolyamra!
- Hozzunk létre egy csoportot (pl. '1-3 összevont' néven) , amelynek típusa legyen "Iskolai csoport (tanórai célú)", ennek a csoportnak az évfolyama legyen "Na" értékű.
- A tanulókat az évfolyamuknak megfelelően soroljuk be az egyes osztályokba, tehát az elsős tanulókat az 1. osztályba, a másodikosokat a 2. osztályba és a harmadikosokat a 3. osztályba!
- Az összevont osztály mindegyik tanulóját soroljuk be az osztályaikból a 1-3 összevont csoportba. A gyakorlatban ez lesz a összevont osztályunk.
- A tantárgyfelosztásban és az órarendben ezután ha egy órán különböző tantárgyat tanulnak a tanulók, akkor az osztályokhoz rendeljük a tanórát, ha azonos tantárgyat akkor a csoporthoz.
Az összevont osztályokat külön történő létrehozásának az alábbi előnyei vannak:
- az osztálynaplókat külön is ki lehet nyomtatni (de természetesen az órákat csak egyszer kell beírni)
- a tanulók évfolyama egyértelműen meghatározható
Az összevont osztályokat külön történő létrehozásának az alábbi hátrányai vannak:
- nem lehet egy naplóba előállítani az összevont osztály naplóját
Összevont osztályok kezelése - évfolyamonként külön osztályok létrehozásával
Az összevont osztályok kezelésének másik lehetséges módja ha az összevont osztályt egy darab osztályként hozzuk létre, majd az évfolyamoknak megfelelő csoportokat készítünk. Ez a megoldás közelebb áll a korábbi - papíralapú naplóvezetési - gyakorlathoz, ugyanakkor ebben az esetben nem lehet az összevont osztályok naplóját évfolyamonként előállítani ill. az összevont osztályba járó tanulók évfolyamát egyértelműen meghatározni a statisztikákhoz.
Az alábbi példában egy 1-3 évfolyamos összevont osztály létrehozását és kezelését mutatjuk be, egy osztály létrehozásával:
Összevont osztályok kezelése - évfolyamonként külön osztályok létrehozásával
- Hozzunk létre egy osztályt (pl. '1-3. osztály' néven), amelynél az évfolyamot állítsuk "Na" értékre!
- Hozzunk létre egy csoportot (pl. '1 évfolyam ' néven) , amelynek típusa legyen "Iskolai csoport (tanórai célú)", ennek a csoportnak az évfolyama legyen "1" értékű.
- Hozzunk létre egy csoportot (pl. '2 évfolyam ' néven) , amelynek típusa legyen "Iskolai csoport (tanórai célú)", ennek a csoportnak az évfolyama legyen "2" értékű.
- Hozzunk létre egy csoportot (pl. '4 évfolyam ' néven) , amelynek típusa legyen "Iskolai csoport (tanórai célú)", ennek a csoportnak az évfolyama legyen "3" értékű.
- A tanulókat soroljuk be a korábban létrehozott "1-3 osztály"-ba!
- A osztályból soroljuk be a tanulókat az évfolyamuknak megfelelő csoportokba, tehát az elsős tanulókat az 1. csoportba, a másodikosokat a 2. csoportba és a harmadikosokat a 3. csoportba!
- A tantárgyfelosztásban és az órarendben ezután ha egy órán különböző tantárgyat tanulnak a tanulók, akkor a csoportokhoz rendeljük a tanórát, ha azonos tantárgyat akkor az osztályhoz.
Az összevont osztályokat külön történő létrehozásának az alábbi előnyei vannak:
- az összevont osztály naplóját egy dokumentumban elő lehet állítani
Az összevont osztályokat külön történő létrehozásának az alábbi hátrányai vannak:
- az osztálynaplókat évfolyamonként külön lehet nyomtatni,
- az összevont osztályba járó tanulók évfolyamát a statisztikákhoz nem lehet egyértelműen meghatározni.
Összevont osztályok kezelési módjának összehasonlítása
A KRÉTA rendszerben a fentiek alapján az összevont osztályok kezelését két különböző módon lehet végrehajtani. Az egyes kezelési módok összehasonlítását az alábbi táblázat mutatja be:
Osztályok száma | Csoportok száma | Osztálynaplók előállítása | Tanulók évfolyama | |
---|---|---|---|---|
1-3 összevont osztály létrehozása évfolyamonként külön osztályok létrehozásával | 3 évfolyamonként különböző | 1 Na évfolyamú | évfolyamonként különböző osztálynaplók (3 db) | meghatározható |
1-3 összevont osztály létrehozása egy összevont osztály létrehozásával | 1 Na évfolyamú | 3 évfolyamonként különböző | csak az összevont osztályra lehet osztálynaplót előállítani (1 db) | nem határozható meg |