Oldalfa
Ugrás a metaadatok végére
Ugrás a metaadatok elejére

Az általános iskolai beiratkozás folyamatának négy szereplője van:

  • járási hivatalok
  • tankerületi központok
  • általános iskolák (intézmények)
  • szülők (törvényes képviselők)


Nevezéktan

A beiskolázás folyamatában az iskolaérett gyermekekre a "Nebuló" kifejezést használjuk, addig a lépésig, amíg nem rendelkeznek tanulói jogviszonnyal. A tanulói jogviszony keletkezésének a tényét az Oktatási Hivatal felé a KIR rendszerbe be kell jelenteni. A nebulók felvételéről illetve a felvétel elutasításáról szóló határozat a KRÉTA e-Ügyintézési moduljában automatikusan elkészíthető.

Bevezető

A tankötelezettség teljesítésének a megkezdése, az általános iskolai tanulói jogviszony keletkezésének a folyamata a 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről és a 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló jogszabályok alapján történik.

Az intézményi beiskolázás folyamata a szülők első találkozása az intézményekkel, amely folyamat az utóbbi években több változtatáson is keresztülment, azonban a folyamat teljesen elektronikus megvalósítására eddig nem került sor.

A beiratkozás folyamatának a lépései:


 Előzetes feladatok a beiratkozásnál

Az iskolai beiratkozás idejéről, az erről való döntés és a jogorvoslat benyújtásának a határidejéről a járási hivatal közleményt vagy hirdetményt ad ki a beiratkozás első határnapját megelőzően legalább harminc nappal.

A megyeszékhely szerinti járási hivatalok a kijelölt körzetekről február utolsó napjáig tájékoztatják a tankerületi központokat.

A tankerületi igazgató gondoskodik arról, hogy valamennyi általános iskola közzétegye a saját honlapján a felvételi körzetére vonatkozó információkat, továbbá tankerületi központi szinten az óvodákban és az általános iskolákban kerüljön kifüggesztésre az összes települési iskola és körzete. Azon települések esetében, ahol nincs iskola, a kötelező felvételt biztosító iskoláról a helyben szokásos módon tájékoztatják a szülőket. Ennek érdekében a tankerületi igazgató folyamatosan kapcsolatot tart a települési önkormányzatokkal.

A tankerületi igazgató az intézményvezetőkön keresztül - illetve a közvetlenül a tankerületi központhoz forduló szülők esetében személyesen - gondoskodik a korrekt és teljes körű tájékoztatásról.

Ahol sport- és művészeti emelt szintű oktatás folyik és ehhez az iskola pedagógiai programja szerint alkalmassági vizsga szükséges, az iskolai beiratkozás időpontja előtt azok eredményeiről tájékoztatják a szülőket.


 A nebulók beíratásával kapcsolatos intézményi feladatok

Az intézmény igazgatója gondoskodik a beiratkozás napján a megfelelő személyi és tárgyi feltételek biztosításáról.

A beiratkozásakor szükséges dokumentumokat az általános iskolában a beiratkozás napján a beiratkozáshoz szükséges adatok online beküldése esetén is személyesen egyeztetni szükséges a szülőkkel (törvényes képviselőkkel). Az általános iskolák az online jelentkezéseket a 2019/2020-as tanévre 2019. április 1. és 2019. április 12. 12:00 óra közötti időszakban fogadják.

A tanköteles tanuló tanulmányainak külföldön történő folytatását - a tanköteles gyermek nyilvántartása céljából - be kell jelenteni a lakóhely, ennek hiányában a tartózkodási hely szerint illetékes köznevelési feladatokat ellátó hatóságnak, vagy, ha a tanuló már hazai iskolába beiratkozott, az iskola igazgatójának. A külföldön töltött ideiglenes tanulmányi időszak e-Ügyintézés keretében történő bejelentésének részletes leírása megtalálható itt.


 A beiratkozást követő feladatok

Az intézményvezető tájékoztatja a tankerületi igazgatót a felvételre, elutasításra és sorsolásra javasolt tanulókról.

A tanulók osztályba sorolásának tervezésénél figyelembe kell venni azon körülményt, hogy lehetnek olyan, az iskola felvételi körzetébe tartozó tanulók, akiket a fellebbezési eljáráseredményeként el kell helyezni az adott iskolában. Továbbá figyelemmel kell lenni arra is, hogy az óvodák által a szakszolgálati ellátórendszerbe irányított tanulóknak beiskolázására született-e már döntés, illetve az mikorra várható.

A tankerületi igazgató kiszűri az esetlegesen több intézménybe is beiratkozó gyermekeket, meghatározza az adott iskolában a következő tanévben indítható első osztályok számát, dönt a maximális osztálylétszám túllépésének engedélyezéséről (a döntés során figyelembe veszi az egyes iskolák szakmai alapdokumentumában meghatározott maximálisan felvehető tanulólétszámot, az osztályindításhoz szükséges személyi és tárgyi feltételek meglétét).

A fenntartói döntésekről a tankerületi igazgató írásban tájékoztatja az intézményeket.

Az intézményvezetők meghozzák a tanulók felvételével kapcsolatos döntésüket, amelyekről írásban tájékoztatják az érintett szülőket. Az e-Ügyintézés keretében meghozott határozatokról részletes leírás olvasható itt.

A beiskolázási folyamat első lépése

A beiskolázási folyamat során – a gyermek jelentkezési szándéka alapján – a Nebulók adatainak rögzítésekor az űrlapon ki kell választani az intézmény feladatellátási helyét.

E feladat elvégzéséhez minden intézménynek ellenőrizni szükséges a KRÉTA rendszerben adminisztrált ellátott oktatási-nevelési feladatokat.

Ellátott oktatási-nevelési feladatok ellenőrzése

Az intézményi adatok ellenőrzéséhez a KRÉTA rendszer admin felületére belépve végezze el az alábbi műveleteket:

  • Válassza a Nyilvántartás / Intézményi adatok / Intézmény menüpontját;
  • A Működési helyek felsorolásánál az alábbiak szerint ellenőrizze le, hogy az intézmény székhelye, valamint összes tagintézménye és telephelye felvételre került-e.

A „Működési hely” felvétele nyomógomb segítségével vigye fel az intézmény összes működési helyét. A működési helyek meg kell, hogy feleljenek a KIR-ben tárolt feladatellátási helyek számával és típusával.


A Működési helyek felvételekor állítsa be a székhelyt, illetve a tagintézményt.

Minden működési helyhez vegye fel ahhoz a feladatellátási helyhez tartozó összes ellátott oktatási-nevelési feladatot.

Új ellátott oktatási-nevelési feladat felvétele:


Kérjük, ha az intézmény egy székhelye, telephelye vagy tagintézménye másik KRÉTA rendszert használ, úgy ne vegyék fel az Önök rendszerébe!


A Működési helyek felsorolásánál kérjük, ellenőrizze le, hogy az adott működési helyen ellátott oktatási-nevelési feladatok megfelelően fel vannak-e véve az intézményhez. Kérjük, hogy amennyiben az intézménynek több ellátott feladata is van az adott székhelyen, tagintézményben vagy telephelyen, akkor minden ellátott feladatot külön értékkel vegyenek fel.


Az összes működési hely és ellátott oktatási-nevelési feladat felvétele után láthatjuk a teljes képet.

Kérjük, hogy az „Összetett iskola” ellátott feladatot csak indokolt esetben használják. Az intézmény ellátott feladatainak ellenőrzésével forduljanak nyugodtan segítségért a Tankerületi Központ felé.







  • Címkék nélkül