Összevont osztály jelentése
A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről szabályozza az összevont osztályok működésének módját. Ennek értelmében:
4. §(24) összevont osztály: az általános iskola alsó tagozatán, az alapfokú művészeti iskolában, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézményben legalább kettő, legfeljebb négy iskolai évfolyam tanulóiból alkotott osztály, az alternatív program alapján működő iskolák - a kiadott engedélyben meghatározottak szerint - szervezhetnek összevont osztályokat.
Az összevont osztályok heti kötelező tanórai foglalkozását a 27. § (10) szabályozza az alábbi módon:
27. § (10) Ha az összevont osztályban az egyes évfolyamokra a 6. melléklet eltérő mértékű heti kötelező tanórai foglalkozást és az osztályok számára eltérő órakeretet határoz meg, a magasabb évfolyamra megállapított óraszámokat kell alkalmazni.
Összevont osztályok kezelése
A KRÉTA rendszerben az összevont osztályok kezelését alapvetően kétféle módon lehet végrehajtani.
Összevont osztályok kezelése - évfolyamonként külön csoportok létrehozásával
Az összevont osztályok kezelésének másik lehetséges módja, ha az összevont osztályt egy darab osztályként hozzuk létre, majd az évfolyamoknak megfelelő csoportokat készítünk. Ez a megoldás közelebb áll a korábbi - papíralapú naplóvezetési - gyakorlathoz, ugyanakkor ebben az esetben nem lehet az összevont osztályok naplóját évfolyamonként előállítani ill. az összevont osztályba járó tanulók évfolyamát a statisztikákhoz egyértelműen meghatározni.
Az alábbi példában egy 1-3 évfolyamos összevont osztály létrehozását és kezelését mutatjuk be, egy osztály létrehozásával:
Az összevont osztályok egy osztályként történő létrehozásának az alábbi előnyei vannak:
- az összevont osztály naplóját egy dokumentumban elő lehet állítani,
- az osztályok között csak egy - összevont - osztály jelenik meg.
Az összevont osztályok egy osztályként történő létrehozásának az alábbi hátrányai vannak:
- az osztálynaplókat évfolyamonként külön nem lehet nyomtatni,
- az összevont osztályba járó tanulók évfolyamát a statisztikákhoz nem lehet egyértelműen meghatározni.
Összevont osztályok kezelése - évfolyamonként külön osztályok létrehozásával (nem ajánlott megoldás)
Az összevont osztályok kezelésének egyik lehetséges módja, ha az osztályokat évfolyamonként külön hozzuk létre a rendszerben, ezekbe csak az adott évfolyamú tanulókat soroljuk be, majd létrehozunk egy iskolai, tanórai célú csoportot, amely a gyakorlatban használatos osztály lesz. Ez a megoldás lehetővé teszi azt, hogy külön osztálynaplókat lehessen előállítani az egyes évfolyamokra, valamint egyértelműen meg lehessen határozni az összevont osztályba járó tanulók tényleges osztályát.
Az alábbi példában egy 1-3 évfolyamos összevont osztály létrehozását és kezelését mutatjuk be, külön osztályok létrehozásával:
Az összevont osztályok külön történő létrehozásának az alábbi előnyei vannak:
- az osztálynaplókat külön is ki lehet nyomtatni (de természetesen az órákat csak egyszer kell beírni),
- a tanulók évfolyama egyértelműen meghatározható.
Az összevont osztályok külön történő létrehozásának az alábbi hátrányai vannak:
- nem lehet egy naplóba előállítani az összevont osztály naplóját,
- az osztályok között több osztály is megjelenik.
Összevont osztályok kezelési módjának összehasonlítása
A KRÉTA rendszerben a fentiek alapján az összevont osztályok kezelését két különböző módon lehet végrehajtani. Az egyes kezelési módok összehasonlítását az alábbi táblázat mutatja be:
pl.: 1-3 összevont osztály létrehozása | Osztályok száma | Csoportok száma | Osztálynaplók előállítása | Tanulók évfolyama |
---|---|---|---|---|
évfolyamonként külön osztályok létrehozásával | 3 évfolyamonként különböző | 1 az összevont évfolyam vagy Na évfolyamú | évfolyamonként különböző osztálynaplók (3 db) | meghatározható |
egy összevont osztály létrehozásával | 1 az összevont évfolyam vagy Na évfolyamú | 3 évfolyamonként különböző | csak az összevont osztályra lehet osztálynaplót előállítani (1 db) | meghatározható |